Wildlife research station

Veel geleerd en grenzen verlegd

Hallo allemaal,

Er is al weer een week voorbij dus tijd voor een nieuwe blog.

Maandag 16 maart

Nadat ik mij het afgelopen weekend zo nu en dan toch wat zenuwachtig heb gemaakt over deze dag, is hij toch aangebroken. Vanmorgen hebben we ons met zijn 4’en bij de supervisor gemeld en zouden we een ree gaan ontleden. Iets waar ik toch wel tegen op zag. We hebben het dier eerst moeten wegen en vervolgens hebben we een stuk huid afgesneden voor DNA, milt, hart, bloed en hersenen verzameld. Al met al was het een hele leerzame ochtend en viel de geur gelukkig alles mee waardoor het goed te doen was. Na de lunch hebben we geleerd hoe we dezelfde handelingen bij een vos moeten doen, omdat er in de vriezer heel veel van liggen en we dat dan in tweetallen zelf moeten gaan doen. Daarna hebben ze mij laten zien hoe ik het beenmerg dat uit de kaken van damherten komt gewogen en genoteerd moet worden dus ben ik daar mee aan de slag gegaan. ’s Avonds heb ik hutspot gemaakt en de aardappels vervangen door knolselderij. Smaakt heerlijk en met een zelfgemaakte gehaktbal was dat helemaal genieten.

Dinsdag 17 maart

Vanmorgen ben ik samen met Regina begonnen aan de autopsie van een das. Na wat wikken en wegen of we de lever of de milt te pakken hadden ging het daarna vrij voorspoedig en is de barrière om te ontleden al wel wat afgezwakt. Vond dat ik wel trots op mijzelf kon zijn dat we samen ons eerste eigen dier hebben ontleed. Daarna hebben we van de wildcamera’s opnieuw de instellingen moeten aanpassen voor het echte onderzoek in april. Vervolgens ben ik verder gegaan met het uitzoeken van de resultaten van het beenmerg dat ik gisteren uit de oven heb gehaald. Dit viel niet mee omdat er een aantal niet helemaal klopte, maar uiteindelijk is het wel gelukt. ’s Avonds kregen we het idee om met zijn allen naar een meer hier in de buurt te gaan omdat er een grote kans was om het noorderlicht waar te nemen. Dus warm aangekleed en goed voorbereid zijn we op pad gegaan. Toen we rond 21 uur aankwamen hebben we verschillende witte vlagen gezien dat zeker met noorderlicht te maken had. Helaas niet de mooie kleuren gezien die vaak op foto’s worden getoond, omdat het bij ons helaas te bewolkt was. Toch hebben we een erg gezellige avond gehad en was het toch wel een bijzondere ervaring.

Woensdag 18 maart

Vandaag is er niet veel spectaculairs gebeurd. Eerst hebben Regina en ik ’s ochtends weer een das ontleed (ging al stukken beter dan gisteren) en verder heb ik de hele dag niet veel bijzonders gedaan. ’s Avonds hebben we een aantal nieuwe wildcamera’s gecontroleerd door ze weer op te hangen en er zelf op verschillende afstanden voor langs te lopen.

Donderdag 19 maart

Erg vroeg beginnen wij hier niet. Meestal is het zo rond 9.30 uur zodra we naar kantoor gaan. Vanmorgen zijn we begonnen met de wildcamera’s van gisteren avond te controleren bij dag licht. Vervolgens was er om 10.30 uur een seminar over grizzly beren in Yellowstone waarbij we een artikel moesten lezen en daar een discussie over werd gehouden. Dit was erg interessant en een mooie eye opener om eens te zien hoe onderzoekers tegen zo’n artikel aankijken. Na de lunch heeft Regina mij geleerd hoe ik uit de kaak van de damherten het beenmerg moet halen, dus vervolgens heb ik zo’n 20 kaken vlees vrij gemaakt en door midden gehakt met een bijl om vervolgens het beenmerg te wegen en in de oven te zetten. Rond 16.00 uur zijn we met z’n vieren en de supervisor in de auto gestapt op zoek naar reeën. Het doel ervan was om ze te leren herkennen op geslacht en leeftijd. We hebben veel kunnen oefenen, want we hebben 33 reeën en een vos gezien. Een mooie afsluiter van deze dag.

Vrijdag 20 maart

Vandaag ben ik de hele dag met mijn supervisor op pad geweest voor het kopen van bedden en matrassen bij ikea. Dit is namelijk omdat we binnenkort in een andere accommodatie moeten, omdat er hier te weinig ruimte is en er daar nog geen bedden zijn. Toen ik hiervan terug was kwamen de anderen mij vertellen dat we een opdracht hebben gekregen waar we voor betaald krijgen. We moeten namelijk 1100 plastic halsbanden nummeren met letters en cijfers. ’s Avonds zijn we meteen begonnen en het is best gezellig om dat zo met zijn allen te doen. Makkelijk werk, gezellig en betaalt, dus wat willen we nog meer.

Zaterdag 21 maart

Ik heb tot 9.30 uur uitgeslapen en daarna rustig op mijn gemak wakker geworden. Om 10.30 uur ben ik samen met Maaike ruim een uur gaan wandelen. Aangezien er vannacht sneeuw is gevallen was dat heerlijk om door de verse sneeuw van zo’n 3 centimeter heen te struinen. Ook hebben we verschillende sporen gezien van onder andere vossen, reeën en een wild zwijn. In het begin van de avond hebben we opnieuw met z’n allen zo’n 200 halsbanden gestickerd en daarna wachtte ons een welverdiende sauna.

Zondag 22 maart

Ook vanmorgen ben ik de dag begonnen met een wandeling rondom het meer samen met Maaike. Dit was hetzelfde meer als dat we vorige week hebben geprobeerd en dit keer was het geen enkel probleem. We zijn door verschillende moerasje gestruind waar planken als doorgang lagen en zijn verschillende soorten bos doorkruist. Het was heerlijk om zo midden in de natuur te zijn. Ook hebben we sporen van een bever gezien die een boom heeft om geknaagd. Vanmiddag gaan we de laatste halsbanden afmaken, zodat we die morgen af kunnen leveren.

Wat er aankomende week op het programma staat weet ik nog niet, dus dat is ook voor mij nog een verrassing. Ik heb deze week in ieder geval al behoorlijk veel geleerd en grenzen verlegd wat ik zeker niet had verwacht in zo’n korte periode.

Fijne week allemaal en tot volgende week!

Louisan

p.s. Foto’s van afgelopen week zijn weer bijgevoegd in het album ‘Grimso wildlife research station’.

Reacties

Reacties

Jan en Carla Mensink

Mooie foto's Louisan en zeker de winterfoto's met sporen van diverse dieren.Het ontleden van dieren is niet leuk maar het hoort erbij toch

Petra

Haihai, jeetje joh, wel stoer hoor dat jij daar van alles aan het ontleden bent !! Jij liever dan ik brrrr !!! Veel succes en mooie momenten weer voor aankomende week gewenst !! Liefs Petra

De Buurtjes van Opa , Fam. B.van Deelen."

Hoi Lousian ,
Mooi verhaal , Een Hert ontleden , : Het lijkt ons niet zo smakelijk als je Hutspot gaat eten , en dan nog wel met een knolselderij i.p.v. Aardappels ; ??

Een Das : ontleden lijkt me wat gemakkelijker , veel kleiner , we begrijpen dat je als slager terug komt ?

Hebben ze in Zweden geen rustdag ? Zondags ook werken ?? Wat zul je dan toch moe worden !!!


Hartelijke groeten , ook van je Opa ,

Hetty en Peter

Dat is weer ouderwets, zo'n wekelijkse up-date.
Je hebt je al weer knap aangepast aan zo'n volstrekt
nieuwe omgeving. Dat is bewonderenswaardig.
Voor zover het op de foto's duidelijk wordt is het landschap
veel vlakker dan we in gedachten hadden. Dus: ook leerzaam.

Bedankt en een fijne week.

Hartelijke groet,

H&P

Mariska

Leuk hoor! Dat ontleden, met wat voor doel doe je dat? Doodsorzaak achterhalen? Klinkt allemaal erg herkenbaar iig, net als sectie op een bruinvis ;)

jan evers

ga zo door,
we bewonderen je,
lidy en jan

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!