Wildlife research station

Unieke ervaringen

Hallo allemaal,

Deze week de weblog eerder dan normaal. Uiteraard vanwege het feit dat het aankomend weekend Pasen is, maar ook vanwege een andere reden. Verder toelichting volgt dus in deze blog. Eerst mijn ervaringen van afgelopen week.

Maandag 30 maart

Vanmorgen ben ik begonnen om samen met een aantal opnieuw beenmerg uit kaken van damherten te halen, deze te wegen en in de oven te doen zodat het kan drogen. Daarnaast wordt er van de vrouwelijke damherten ook vaak de baarmoeder bewaard. Wij hebben nu bekeken hoeveel eierstokken er aanwezig waren (normaal zijn dit er 2) en of er ook embryo’s in de baarmoeder zaten. Zo leer ik steeds meer over dieren, namelijk wat er zich allemaal binnen in bevind.

Dinsdag 31 maart

Ik ben vanmorgen om 5.00 uur opgestaan, omdat ik door een professor ben opgehaald om veldonderzoek te doen in een afgebrand gebied naar aanleiding van een enorme brand afgelopen jaar. Voor wetenschap is het een enorme mogelijkheid om onderzoek te doen naar de opbouw van het ecosysteem nadat een brand heeft plaatsgevonden. Met z’n tweeën zijn we vervolgens in een vierkant van 1 km x 1 km op 8 punten gestopt om een point count te doen. Dit hield in dat we op een al vooraf bepaalde plaats 10 minuten gingen staan en alle vogels die we hoorde gingen noteren. Uiteindelijk waren we om 12.00 uur klaar. Het is ontzettend interessant om te zien hoe zo’n gebied er uit ziet na een brand. De hele grond is zwart van de as en is bezaaid met alle afgevallen naalden. Sommige bomen hebben nog naalden, maar zullen het uiteindelijk toch niet overleven, omdat de brand te heftig is geweest. Ook zijn er nog een hoop bomen die gewoon overeind staan, wat ik niet had verwacht. Foto’s zijn bijgevoegd in het album.

Woensdag 1 april

Vanmorgen was het voor de tweede dag op rij vroeg opstaan. Om 3.30 uur ging de wekker en we zijn met een groep van 4 personen om 4.00 uur vertrokken naar een kijkhut hier zo’n 20 minuten vandaan. In dat gebied (lek) zijn gedurende deze periode van het jaar veel korhoenen te vinden die baltsgedrag vertonen (gedrag om partners aan te trekken en over te halen tot een paring). Uiteindelijk na ruim een uur wachten was het ineens zo ver. Er kwamen 14 korhoenen aanvliegen en waren zo’n 50 meter van de hut vandaan bezig met elkaar te imponeren. Wat een prachtig gezicht! Uiteindelijk hadden we de kans om ze twee keer zo’n 5 minuten te observeren, omdat ze ook elke keer als ze ergens van schrikken weg vliegen. Daarna zijn we richting de auto gegaan want iedereen was koud en bevroren. Ondanks dat een niet te vergeten prachtige ervaring. ’s Middags hebben we nog een lezing gehad van een professor over Koberg, het gebied waar ik vanaf aankomende dinsdag ben om onderzoek te doen. Ook hiervan zijn foto’s in het album te vinden.

Donderdag 2 april

Vandaag hebben we twee verschillende lezingen gehad. De eerste lezing was over het onderzoek dat we vanaf volgende week gaan doen. De tweede lezing was over het teken project dat wij later deze zomer zullen gaan uitvoeren.

Aankomende dinsdag gaan we naar Koberg (4 uur zuid-west van hier, 1 uur noordoost vanaf gotenborg) om daar distance sampling te doen. Dit onderzoek bestaat grofweg uit 2 verschillende delen. We zullen zo’n 35 camera’s random in het gebied gaan ophangen gedurende 6 weken. Iedere twee weken worden de camera’s binnen gehaald, foto’s eraf gehaald en weer terug in het veld geplaats. Aan de hand van de foto’s kan worden bepaald welke dieren er in het gebied zijn en hoeveel. Daarnaast zullen we ook elke avond per persoon zo’n 2 transecten (lijnen) lopen van 1 km lang. Gedurende het lopen is het de bedoeling dat we zo stil mogelijk zijn en vervolgens alle dieren die we tegenkomen noteren (soort, aantal, geslacht, leeftijd). Ook met behulp van die data kan er een populatie schatting van elk diersoort worden gemaakt. Dit wordt vooral gedaan om te kijken of er competitie bestaat tussen de verschillende hertensoorten die er leven (ree, edelhert, damhert en eland). Per week zullen we daar in totaal met vijf studenten zijn en zullen er iedere week 2 gewoon hier in Grimso zijn. Dit omdat er in het huisje niet genoeg plaats is. We hebben geen vrije toegang tot internet daar, dus ik kan op dit moment niet zeggen of het mogelijk is jullie up-to-date te houden tijdens deze periode.

Maar voordat het veldwerk gaat beginnen zijn ook wij hier een lang weekend vrij en gaan we met 5 studenten een lang weekend naar Oslo, Noorwegen. Dit is zo’n vijf uur rijden hier vandaan en we gaan morgenochtend om 9.00 uur vertrekken. Het is dan de bedoeling om maandagmiddag weer terug te komen, zodat we alles kunnen gaan klaarzetten en pakken voor vertrek naar Koberg.

Een week met heel veel mooie en unieke momenten dus. En er gaat nog veel meer komen dit weekend en daarna. Heel fijn paasweekend allemaal en hopelijk tot snel.

Groetjes Louisan

Marjanne

Heel veel plezier in Oslo! Misschien komen jullie in de buurt van het "Vigeland Park", maar ik weet natuurlijk niet of jullie het leuk vinden om wat Culturele uitstapjes te maken. Mijn zus en zwager hebben er een aantal jaren gewoond, dus sleepten ons overal naartoe. Wij vonden het zeer zeker een bezoek waard ondanks het slechte weer........!

liesbeth

Go louisan Go ;-)
Wat een avontuur je ook meemaakt:
Geniet er ook van deze ervaringen nemen ze jou niet en nooit meer af!!

Wacht met spanning je volgende blog af !!!!
Groet ik.

koen

Hey louke!

Door omstandigheden heb ik niet eerder gereageerd, ik hoop dat je het naar je zin hebt? Jou kennende zal dat ook we. Maak er iets moois van in Oslo! (mooi, maar duurrrrrrr......) Geniet ervan en ik ga wat vaker je blogs lezen, beloofd!!

Heel veel plezier, fijne paasdagen en tot snel!

Koen

Lisan

OSLOOOO!!!! Geniet ervan, van alles... ook eierstokken zoeken hihihi

Jaap & Nel

Hoi Louisan,
Wat een belevenissen in het veld met mooie foto's die een indruk geven wat je daar doet.
Fijne paasdagen en geniet in Oslo
Groetjes,
Jaap, Nel en een ondeugend Jetje

,,De buurtes van jou Opa ,

Ha Louisan,
Wat zie jij veel , wat een natuurlijke ervaring , ..kun je het allemaal bij houden ?
Zo zie je wat de schepping enorm is , wat moeten we er zuinig op zijn ;
groetjes van de familie van Deelen .