Wildlife research station

Van hot naar her

Hallo lieve familie, vrienden en kennissen,

Vandaag zag ik op de kalender dat mijn laatste blog alweer van ruim twee weken geleden dateert. Dus tijd voor een nieuwe dacht ik zo. IN mijn vorige blog bleek al wel een beetje dat ik wat heen en weer zou moeten reizen, nou dat was het ook. Het was letterlijk het idee van hot naar her, voordat je op plaats A je draai hebt gevonden, hup spullen pakken en terug naar plaats B.

Op donderdag 13 en vrijdag 14 augustus waren we in Bogesund waar we de vegetatie bepaling hebben gedaan. We hadden de verwachting dat dit wel lang kon duren, maar tot onze verbazing hadden we dat met 3 personen (13 transecten) in een dagje gepiept. Fijn, want daardoor konden we vrijdag de planten die we niet kende ontraffelen en zo alles afronden voor het weekend. Daarnaast was er ook nog wat achterstallig werk van het identificeren van de teken, dus dat hebben we toen ook meteen gedaan.

Na al dit harde werken hebben we uiteindelijk het weekend (15 & 16 augustus) doorgebracht in Stockholm. Hadden wij nog eens geluk, giga druk, want er bleek een 4 daags cultuur festival gaande te zijn. Zaterdag hebben we dan ook veel gewandeld en de hele stad verkend. Zondag zijn we terug gegaan met een vooropgezet plan. Eerst zijn we naar ‘Skansen’ gegaan. Dit is een open lucht museum waarbij de huizen/boerderijen zoals die er vroeger uit zagen te bewonderen en daarnaast waren er ook verschillende dieren die in het wild leven in Zweden zoals elanden, wolven, lynxen, beren en rendieren. Het was leuk om dat allemaal van dichtbij te zien. Daarna zijn we ergens wat gaan eten en vervolgens zijn we naar het Nationaal Museum geweest. De vestiging is gesloten, maar nu is het tijdelijk in twee andere locaties opgenomen. Hier hebben we een tentoonstelling gezien van 100 schilderijen. Helaas was er geen tijd meer om het andere gedeelte te bekijken wat een glasexpositie in hield.

Na dit gezellige ontspannen weekend was het weer tijd om terug te gaan naar Grimsö. Daar aangekomen hebben we ’s avonds nog een survival check gedaan voor alle gezenderde baby reeën. Daarnaast moest er ook nog een autopsie gedaan worden, want er was een gezenderde vrouwtjes ree dood gegaan. Er was echter niet veel meegenomen naar het lab (alleen het hoofd) en juist omdat de dood een raadsel leek te zijn stelde ik voor om alsnog terug te gaan en meer monsters te nemen. Dit hebben we uiteindelijk gedaan. Ik kan je vertellen dat monsters nemen in het veld, met honderden vliegen en larve toch heel anders is als in het lab. Weer een unieke ervaring dus. CHECK! De rest van de week was het tijd om ons bezig te houden met het vlaggen van de teken, die te analyseren en waren er nog wat andere lab werkzaamheden die gedaan konden worden.

Vrijdag 21 augustus zijn we met z’n drieën naar een ander huisje verhuisd, omdat er een cursus gaat plaatsvinden en ze het huis waar we nu in zitten dan nodig hebben. Daarnaast was het ook nog tijd om weer alles in te pakken en opnieuw naar Bogesund af te reizen. Daar zijn we aan het begin van de avond aangekomen en is alles doorgenomen wat er die week zou moeten gebeuren. De supervisor gaat namelijk met vakantie en haar periode zit er dan op, dus de laatste week nemen wij de taken over.

Zaterdags zijn we opnieuw naar Stockholm gegaan, dit keer met de boot. Was echt heerlijk weer en ruim een uur op de boot vliegen dan ook zo voorbij. Uiteindelijk hadden we nog de mogelijkheid om de glasexpositie te zien en dat was interessant. Verder hebben we wat heen en weer gelopen en souvenirs gezocht.

De rest van de week (maandag 24 tot vrijdag 28 augustus) hebben we ons vooral bezig gehouden met het triangelen van de baby reeën in Bogesund en was het ook weer tijd om te vlaggen. Verder hebben we tussendoor heerlijk van het weer kunnen genieten, want het is hier al een aantal weken hoog zonnig met zo’n 20-25 graden. Mij hoor je dus absoluut niet klagen. Vrijdag hebben we het hele huis opgeruimd en schoongemaakt, want in principe is er daar nu niemand meer permanent aanwezig. En vervolgens zijn we weer terug naar Grimsö gereisd.

Afgelopen weekend nog hard gewerkt, want er was vrijdag niemand beschikbaar om de baby reeën hier in Grimsö te checken, dus dat hebben wij zaterdag gedaan en zondag zijn we begonnen met het vlaggen van de teken, want het lijkt erop dat het mooie weer gaat omslaan en we komende week ook regelmatig regen hebben. En omdat er met regen niet gevlagt kan worden moet dit alvast gebeuren.

Daarnaast heb ik ook wat meer duidelijkheid over mijn verblijf hier. Nog geen datum waarop ik kan melden dat ik terug kom, want de komende maand blijf ik hier gewoon nog even! In die periode ga ik in ieder geval nog helpen met muizen vangen voor het teken project, wat weer een nieuwe ervaring voor mij zal zijn.

Dus voorlopig ook gewoon nog een weblog met mijn avonturen/activiteiten.

Tot de volgende keer!

Liefs vanuit het nu regenachtige Zweden.

Reacties

Reacties

Lisan

Jij komt nooit mee terug! :D

Jaap en Nel

Hoi Louisan,

We hebben weer genoten van je verhaal, geniet maar heerlijk van de prachtige natuur en geen stres in Zweden.

Jetje is nu voor de tweede keer kort geschoren, haar vacht vervilt direct vanaf de huid, heel anders dan bij James.

Groetjes uit Hoevelaken,

Jaap, Nel en een poot van Jetje

Pa

Mooi en duidelijk verhaal heb er van genoten, sluit mij aan bij de woorden van mijn broer geniet van de natuur en geen stres in Zweden.

Groetjes, Pa

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!