Wildlife research station

Iets nieuws geleerd

Hallo lieve lezers,

Bewust heb ik jullie even wat langer laten wachten op dit verhaal. Deze week heb ik namelijk iets nieuws geleerd (muizen vangen) en dat wilde ik jullie graag vertellen. Maar eerst nog even de week ervoor met waar ik gebleven was.

Dinsdag 1 t/m donderdag 3 september stonden in het teken van iets treurigs. Op dinsdag was er namelijk een ‘dood signaal’ op de computer van 1 van de vrouwtjes reeën met GPS die ook een baby ree heeft die we gezenderd hebben. Omdat de betreffende onderzoeker geen tijd had, werd gevraagd of wij konden gaan kijken. Helaas hebben we haar inderdaad op de laatste GPS positie dood gevonden. Nu is alleen de vraag of de baby ree het alleen gaat halen. Het is een beetje afwachten, want in deze periode zouden ze zelfstandiger moeten worden en dus beter alleen kunnen overleven. Afwachten dus!

Op zaterdag 5 september zijn we in totaal met 10 mensen naar Örebro geweest. Een stad hier 1 uur rijden vandaan. Er is begin september een cursus Wildlife biology gestart en vandaar dat er nu aardig wat studenten zijn. Omdat ik er al een keer geweest was maar er nu een muziek festival was had ik mij er toch wat meer bij voorgesteld dan het uiteindelijk was. We hebben 1 band gehoord en verder nergens iets gevonden. Regende ook nog, maar er was wel veel gezelligheid, en dat is ook wat waard.

Verder heb ik de week veel aan mijn project gewerkt. De professor is erg blij dat ik dit voor hun doe, omdat ze het wel belangrijk vinden dat er iets mee gedaan wordt maar ze er zelf geen tijd voor hebben. Hij ziet er nog steeds potentie in en beetje bij beetje komen we langzaam verder. Ben nog steeds bezig met resultaten zoeken die interessant kunnen zijn dus daar houd ik me nog mee bezig.

Maandagochtend 14 september zijn we (onderzoeker en wij als studenten) de muizenvallen gaan klaar maken. Het is een ouderwetse ijzeren val waar we een stukje appel op doen. Dit blijkt de muizen het meeste aan te trekken. Het gaat deze week in totaal om 500 vallen. Voor het plaatsen van de vallen gebruiken we de transecten in het gebied die we ook gebruiken voor het vangen van de teken. Deze week doen we in het gebied hier rondom Grimsö de eerste 10 transecten en dan doen we volgende week de 2e 10 transecten (ook 500 vallen). Dacht ik dat dit onderzoek pas uitgevoerd wordt sinds de start van het teken onderzoek in 2013, had ik het mooi mis. Dit muizen onderzoek vind al plaats sinds 1973. Alleen sinds 3 jaar worden ook de teken van de muizen bekeken en verzameld.

Dinsdag (15 sept) ben ik samen met de onderzoeker het veld ingegaan om alle vallen te plaatsen. Hierbij proberen we ideale plaatsen te vinden, zoals gaten in de grond en beschutte plekken of onder bomen. Helaas regende het de hele dag, dus met de lunch waren we zeiknat maar waren al wel 300/500 vallen geplaatst. Soms is het wel even moeilijk, want de vallen zijn al veel gebruikt en sommige al oud dus dan werken ze niet altijd helemaal mee om op te zetten, maar gelukkig tot nu toe nog geen vinger in de val.

Gisteren was het DE dag, namelijk de eerste muizenvangst binnen halen. Dus opnieuw langs alle 10 transecten/500 vallen en noteren hoe de situatie van de val is (niets gebeurd, val afgegaan eten nog aanwezig, val afgegaan eten niet aanwezig, muis in de val). En zodra we een muis vangen noteren we hoe hij vast zat in de val en plakken we een nummertje op zijn rug en gaat hij in een plastic zak. Vervolgens gaan die 1 dag in de koelkast (dan vallen de teken er ook af) en dan is het vandaag de dag om de gevangen muizen te ontleden waarbij we onder andere hart, longen, milt, hersenen en teken verzamelen. Gisteren hebben we in totaal 5 muizen gevangen, dus vandaag tijd om die te ontleden.

Natuurlijk gaan de overige werkzaamheden ook gewoon door, maar door het slechte weer kunnen we geen teken vlaggen, maar we moeten er nog wel iedere morgen op uit om te controleren of de baby reeën nog leven.

Voor de komende weken staat er dus nog meer muizen vangen op het programma. Na de 2e week hier in Grimsö zal er 1 week muizen worden gevangen in Bogesund en daarna nog eens 3 weken in het afgebrand gebied 1,5 uur van Grimsö vandaan. Dit om te zien hoe het herstel gaat in het gebied na zo’n grote heftige brand. Hier ga ik 3 weken actief aan meewerken. Jullie zullen nu wel zitten tellen... zou het niet begin oktober worden, dat haal je dan toch nooit?! Nee dat klopt. Het nieuwe plan is dat ik hier dus tot eind oktober mee bezig ben.

Dan nog even gauw het allerlaatste nieuws van vandaag. Het ontleden van de muizen was een hele nieuwe ervaring. Zo klein alle organen en dan de verschillende soorten die gevangen zijn (2 totaal nu) is allemaal heel erg boeiend. Daarnaast heb ik voor het eerst sinds het begin van het project dit jaar een ander soort teek gevonden dan de bekende Ixodes ricinus die we in 99% van de gevallen vinden. Dat was voor mij dan ook echt een hoogtepunt vandaag!

Groetjes vanuit een herfstachtig Zweden,

Louisan

p.s. Tot nu toe is de baby ree waarvan de moeder is overleden nog steeds levend! Goed nieuws dus.

Reacties

Reacties

Jaap & Nel

Lieve Louisan,
Weer een boeiend verhaal met alle emoties van dien, het verhaal over moeder en baby ree, maar ook dat jullie dingen doen waar anderen geen tijd voor hebben of vrijmaken en vergeet niet voor je weg gaat, een behoorlijk getuigschrift te vragen aan de professor voor een project dat je opknapt ,waar ze zelf blijkbaar geen tijd voor hebben, best belangrijk bij toekomstige sollicitaties.

Groetjes, Jaap, Nel, Misty (logerend) en Jetje

peter en hetty

wat een mooi verhaal weer.
Bedankt

Hartelijke groet

P&H

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!