Wildlife research station

Vervolg bezige bij/muis/teek

Hallo lieve familie, kennissen en vrienden,

Hier is dan zoals beloofd mijn vervolg op mijn verhaal als de bezige bij (al waren er wat opmerkingen of ik niet een bezige muis/teek ben). Nou ja in ieder geval hier mijn belevenissen van de afgelopen 2 weken.

Maandag 5 oktober ben ik begonnen met het schoonmaken van de vallen van vorige week. Dat ging met 2 personen gelukkig snel en voor de lunch waren we daar mee klaar. Om 15.30 uur zijn we (Amerikaanse onderzoekster, Franse studente, Franse student en ik) op pad gegaan voor het tellen van kraanvogels. Dit was zo’n 2 uur rijden vanaf Grimsö en toen we daar aankwamen begon het al aardig fris te worden, maar daar was ik op voorbereid. Gedurende de twee uur tellen heb ik alle aantallen opgeschreven die werden doorgegeven en het was best een mooi gezicht zoveel kraanvogels bij elkaar, maar ik geloof dat ik mijn roeping als vogelteller niet mis. Het was zo gezegd niet echt mijn ding en ging snel vervelen. Toch een aantal mooie foto’s gemaakt die jullie in mijn album terug kunnen vinden.

Dinsdag 6 oktober ben ik voor het eerst naar het afgebrand gebied geweest om vallen te plaatsen. Dit is een groot gebied tussen Virsbo, Västerfärnebo en Norberg dat een jaar geleden door een heftig vuur helemaal is afgebrand. Dit is zo’n 1,5 uur rijden ten noorden van Grimsö. De Franse student en ik zijn daar allebei met een aparte auto heen gereden achter elkaar aan en vervolgens hadden we elk ons eigen gebied waar we de vallen hebben geplaatst. ’S Avonds rond 17.00 uur waren we klaar en belde hij dat er een klein probleempje was en of ik kon komen helpen. Wat bleek: er zijn overal hekken gezet met cijfercodes en hij wilde erg graag naar de andere kant en dacht dus wel dat hij er langs heen kon rijden, maar daar was het best modderig en allemaal afgezaagte boomstronken stonden er nog dus de auto stond klem. Uiteindelijk na een half uur zelf proberen hebben we 2 mannen uit de omgeving kunnen opsnorren en door middel van boomstammen als hefbomen hebben de heren de auto omhoog kunnen tillen terwijl ik met de pick-up (jaja, dat is mijn nieuwe vervoermiddel hier!, dus geen luxe Volvo meer) de auto langzaam er uit kon trekken. Een heel avontuur nog weer op de eerste dag in het afgebrand gebied dus.

Op woensdag 7 oktober is alles soepel verlopen en heb ik uiteindelijk wel 12 muizen gevangen. Dat was een hele verrassing, want zoveel hadden we er niet verwacht. In het begin van de avond zijn we naar Lindesberg geweest voor Innebandy, dit is een soort hockeyspel in een gymzaal met een balletje. Ik doe zelf niet mee, maar ik ben scheidsrechter en houd de tijd bij. Was gezellig en de tijd vliegt om. Toen we rond 20.30 uur terug reden in de auto hoorde we berichten dat in Umea (erg noordelijk) het noorderlicht te zien was en dat wij het in Lindesberg mogelijk ook konden zien.. En wat denk je wat, kijken uit het raam, de hele lucht groen!! Dus we vlogen zo’n beetje meteen de auto uit om het te bekijken en het was echt adembenemend. Ik heb er helaas geen foto’s van maar het was prachtig! Dat zit dus nu ook in mijn rugzak met ervaring.

Donderdag 8 oktober ben ik weer het veld in geweest en daarna ben ik enorm druk geweest met het ontleden van alle muizen, omdat we daar gisteren door het spel geen tijd voor hadden. Daarna was er om 19.00 uur een Frans diner gemaakt door de Franse studenten. Sinds een paar weken eten we namelijk op donderdagavond samen. Dat begon met een typisch Zweedse vismaaltijd en nu wisselen we elke week af. In ieder geval super gezellig om zo’n avond met 15 mensen door te brengen. En vrijdag ochtend zijn we op pad gegaan om alle vallen weer uit het gebied te halen.

Zaterdag 10 oktober hebben we met 7 studenten in totaal mijn professor geholpen met het uitladen van hooi en stro. Dit was echt super gezellig en we werkte als een trein. Daarnaast hebben we er ook nog een beetje geld voor gekregen dus al met al een prima dag. ’s Middags heb ik de Franse student naar het station gebracht, want ook hij keert terug naar Frankrijk, dus nu ben ik de enige en laatste over in het project. Dat was wel even raar en moeilijk, maar gelukkig zijn de studenten van de cursus er nog en ben ik dus niet helemaal alleen.

Ook deze week stond weer in het teken van muizen vangen. Maandag 12 oktober heb ik alle vallen van vorige week schoongemaakt en een nieuwe lading voor deze week klaar gemaakt. Ik hoef deze week gelukkig niet helemaal alleen het veld in, want een werknemer van Uppsala universiteit die de analyse van de monsters doet wil graag weten wat wij doen en loopt een week mee. Dus dinsdag 13 oktober zijn we het veld in gegaan om alle vallen in het veld op te zetten. Dit is allemaal goed verlopen en bij thuiskomst heb ik ook nog moeten vlaggen voor teken. Het is de laatste keer dat dat deze week moet gebeuren, maar het is wel pittig om dat te doen nadat je al zoveel uur in het veld bent geweest. En ik kan je vertellen dat een afgebrand gebied pittig is om in te werken. Je moet continue klimmen en klauteren over boomstammen heen en ontzettend goed opletten waar je loopt. Dus dat kost best veel energie. Ook afgelopen woensdag verliep alles prima ondanks dat ik alleen in het veld was, omdat de werkneemster die mee was te veel last had van haar knie. Donderdag 15 oktober zijn we uiteindelijk weer samen het veld in gegaan, maar dat verliep helaas allemaal heel anders dan gepland. Aangekomen bij de eerste vallen waren we net begonnen en hoorde we ineens een stem. Kijken achterom: staat daar een reus van een man met een geweer.... De elanden jacht is afgelopen maandag begonnen en ze waren hier aan het jagen. Hier verbaasde ik mij ten zeerste over, want afgelopen week sprak ik een jager die mij vertelde dat ze absoluut niet in het zuiden zouden zijn, dus dat het geen enkel probleem was. Nou ja in ieder geval kwam het er op neer dat we het gebied moesten verlaten omdat ze niet wisten waar ze precies heen zouden gaan vanmiddag en ze daarom onze veiligheid ook niet konden garanderen. Uiteindelijk hebben we tussen de jagers en de drijvers door gelopen en met een omweg van 2 km zijn we teruggekomen bij de auto. Uiteindelijk zijn we daarom terug naar Grimsö gereden en zijn de vallen nu niet gecontroleerd. Komende maandag (morgen dus) kan ik er pas heen en is het afwachten wat ik nog in de vallen zal aantreffen. Een behoorlijk spannende ervaring dus.

Afgelopen vrijdag (16 okt) heb ik niet veel bijzonders gedaan. Gesprek gehad met mijn begeleider en professor over mijn project (gaat de goede kant op) en de planning voor komende weken. En daarnaast heb ik nog wat gedaan aan het vlaggen van teken en de vallen klaargemaakt voor komende week. Komende week is de laatste week dat ik muizen ga vangen en dan zit dat er op.

Wat de elandenjacht betreft leeft dat hier echt enorm. Verschillende werknemers hier in Grimsö jagen ook en nu is het zo dat dan de werknemers het vlees van de gejaagde elanden kunnen kopen. Super tof natuurlijk, dus ik heb zojuist 2 kg eland gekocht (steaks & gehakt), dus ik hoef voor vlees in ieder geval voorlopig niet naar de winkel! Een unieke kans en ervaring dacht ik zo.

Hier sluit ik mijn verhaal voor dit keer weer mee af. Jullie zijn nu helemaal bij met al mijn belevenissen. Voor komende week en de week erna heb ik er een taak bijgekregen. Ik ga namelijk nog een vegetatie survey doen in het afgebrand gebied. Dit moet voordat de winter intrekt, en dat kan al behoorlijk snel zijn. Dit houd dus ook in dat de planning nu is dat ik half november terug naar Nederland kom.

Tot de volgende keer!

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Marjanne Beeker de Jong

Eet ze met hapjes van "je eland", laat even weten waar dat naar smaakt in je volgende blog! Of anders gezegd, met welk dier hier in het Hollandse kun je het vergelijken!
En niet onbelangrijk, geniet de komende periode, voordat je het weet is het november! x

hetty en peter

Hartelijke groet en heel erg bedankt voor je
verhalen.

Hetty en Peter

Buurman Barend van jou Opa

Nou nou wat een verhalen , en wat heb je veel mee gemaakt , 2 kilo eland , ? hoe krijg je dat op ? Smaakt vast wel naar Reén biefstuk ,
En wat en wanneer maak je nu muizen soep ? met 12 muizen kun je vast wel een grote pan vol maken ?
O wat leer je je toch behelpen met bomen aan de kant weg werken enz : Je gaat voor geen kerel aan de kant denken wij !! OPa vind je heeeeeellll flink ,
Groet de buurtjes van je Opa . Cees Kroes ;

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!