Wildlife research station

Zweden of Nederland?

Hallo lieve familie, kennissen en vrienden,

Meer en meer mensen onder jullie beginnen zich langzamerhand af te vragen wanneer ik weer terug ben in het koude kikkerlandje. Immers was het eerste plan 6 maanden, en die zijn inmiddels al lang verstreken. Heb jullie wel bericht over hier en daar een keer wat weken extra, dus nu ben ik hier inmiddels 8,5 maand! Blijf ik nog in Zweden, of kom ik binnenkort toch echt naar huis.. jullie lezen het verderop.

In ieder geval eerst mijn verhaal van de afgelopen weken in Zweden! In de week van 19 t/m 25 oktober heb ik de laatste muizen gevangen in het afgebrand gebied. Ik had het goed gepland, want ik hoopte dat dit het makkelijkste gebied zou zijn en dat was ook inderdaad het geval. Ik was vaak al om 15 uur terug en dat is erg fijn zodat je de muizen ’s middags nog kunt ontleden en wat overige werkzaamheden kan doen. Ik heb samen met mijn supervisor wat planten geoefend, want ik ga hopelijk binnenkort een vegetatie onderzoek doen in het afgebrand gebied. Hierbij worden er 6 vakken van 10x10 meter afgezet met een hoog hek zodat er geen dieren kunnen grazen en daarnaast wordt er een plot van 10x10 meter gemarkeerd, maar er zijn invloeden van grazers. Zo willen ze zien hoe de ontwikkeling van de vegetatie gaat na de uitbraak van een bosbrand en of de grazers daar een effect op hebben. Wel heel erg interessant en leuk dat ik daar mijn steentje aan kan bijdragen.

Maandag 26 oktober ben ik begonnen met een nieuw project. En dat heeft weer met teken te maken. Alle teken die er gevonden zijn op dieren, zijn gefotografeerd door een microscoop. Vervolgens heb ik met een speciaal computerprogramma 3 verschillende metingen gedaan bij iedere teek. De lengte van de teek, de breedte tussen de 4e paar poten en de breedte van het schild dat ze hebben. Die zijn vervolgens gebruikt in verschillende formules en als uitkomst heb ik dan het aantal uur dat een teek zich heeft gevoed met bloed. Dit waren zo’n 500 teken, dus daar ben ik t/m vrijdag 30 oktober mee bezig geweest. Zaterdag 31 oktober ben ik met een andere student mee geweest om veldwerk te doen. Hierbij hebben we in een gekapt gebied bomen opgemeten, soort bepaald en gekeken of er aan gegeten was door elanden. Dit was leuk om te doen, omdat ik weer een nieuwe methode heb geleerd en eens wat anders heb gedaan.

Maandag 2 november ben ik om 13.00 uur begonnen met vlaggen, ja je geloofd het niet. Maar het weer is zo ontzettend goed en mooi, dat we nog gaan proberen teken te vangen. Ik begin met de transecten waar door het hele seizoen heen de meeste teken zijn gevangen. Uiteindelijk heb ik gedurende 3 dagen 14 transecten gedaan en rond de 9 teken gevangen. Gedurende de rest van de tijd ben ik nog bezig geweest om de teken die ik vorige week op de computer heb gemeten te koppelen aan een ander bestand met het aantal bacterien dat elke teek heeft gehad (dit is een een ander labaratorium gemeten). EN EN EN ik ben ook eindelijk weer een heel stuk verder met mijn camera project waar ik al die maanden al mee bezig ben. Ik heb nu voorlopige resultaten ingeleverd en die gaan nu onder verschillende onderzoekers besproken worden en dan gaan we kijken hoe we verder kunnen. Ben dus enorm benieuwd hoe dat verder gaat!

En dan de afgelopen week. De hele week hebben we dag in dag uit zitten wachten op informatie over de coordinaten en de plaatsen waar het vegetatie onderzoek gedaan zal worden. Het werd maandag, dinsdag, woensdag, donderdag… En uiteindelijk donderdag middag (12 nov) kregen we de informatie. We zijn toen meteen aan de slag gegaan om alles voor te bereiden. Waar zijn de locaties precies, wat hebben we nodig, veldformulieren maken etc. Gisteren, vrijdag de 13e, was het dan na weken wachten eindelijk zo ver. TIjd voor het uitvoeren van het vegetatieonderzoek. Ik had alles al in de auto geladen en toen mijn supervisor en ik weg wilde rijden startte de auto niet. De monteur hier er bij gehaald, startte niet, dus moesten maar een andere auto meenemen, lees een Volkswagen Transporter als veld auto. Aangekomen in het veld, auto gewoon op de weg gezet (want wie komt hier nou) en er waren nauwelijks planten dus dachten wel dat we snel klaar zouden zijn. Een half uur later kwam er een vrachtauto en onze bus moest aan de kant... probleem: de accu leeg (heeft hij al maanden problemen mee maar tot zeker een uur moet hij daarna gewoon kunnen starten, maar niet meer dus). Gelukkig was het tot de kruising niet ver en hebben we hem daar heen moeten duwen. Toen maar gebeld voor assistentie. Die zou er rond 13 uur kunnen zijn en ja, wij belde om 10.15!! Uiteindelijk hebben we in een half uur ons veldwerk daar afgemaakt en zijn toen in de auto gaan zitten koukleumen gedurende 2,5 uur totdat de assistentie er was en ons in een halve minuut aan de praat had. Daarna naar de dealer voor een nieuwe accu, blijkt het niet direct de accu te zijn, maar een probleem dat er voor zorgt dat de accu leeg loopt. Maar uiteindelijk rond 16 uur weer terug in Grimsö. En ’s avonds in de keuken ook ineens nog oog in oog met een grote bosmuis. Zul je denken: maar je heb er toch genoeg gezien: ja, maar die waren dood!! En deze leefde. Dus dat was even heel erg raar maar achteraf wel bijzonder. Hoop alleen dat hij weer terug gaat naar de buitenwereld om zijn leven daar verder voort te zetten.

En dan als laatste over mijn terugkomst. Afgelopen donderdag leek het er even op dat ik een datum had waarop ik terug zou vliegen, dat zou ik alleen gisteren nog even met mijn supervisor bespreken. Die kwam vervolgens met het idee om intern nog wat te informeren of ik voor een aantal projecten kan werken. Als dat natuurlijk mogelijk is, zou dat fantastisch zijn. Dus maandag ga ik hier achter aan en dat houd in dat ik toch nog niet weet wanneer ik naar NL kom en dus in ieder geval de komende paar weken nog hier in Zweden ben! Jullie moeten het dus nog even zonder mijn aanwezigheid doen, maar blijf jullie uiteraard via dit kanaal op de hoogte houden!

Tot snel.

Liefs Louisan

Reacties

Reacties

Liesbeth-vos@live.nl

Mooi Louisan , als jij het maar naar je zin hebt daar gaat het tenslotte om ! Groeten van ons vanuit Eindhoven .

jan en lidy evers wewe

we hebben weer erg van je verhaal genoten
ga zo door,
zijn benieuwd wat de toekomst brengt,
veel liefs vanuit oostenrijk,
jan en lidy evers

Lisan

Spannend joh. Ben benieuwd wat het gaat worden. Lieve groetjes van ons

Buren van je Opa , Cees Kroes,

Nou Louisan, je blijft nog al weg , ben je met kerst thuis ? . Je zult wel bijna zijn uit gekeken , Zeg je heeft nog al eens pech hé ! Je wordt vast nog een keer monteur , Ik dacht dat ze in Zweden zulke goede spullen hebben , maar......... dat is daar ook niet alles ?
Zeg Hartelijke groeten van ons , Teunie en Barend van Deelen. de buren van je Opa ,

sonja en siebrand

Hoi loisan,wat beleef je weer veel zeg,ik lig soms in een deuk van al die verhalen en wat is het daar mooi,zeg prachtige natuur.geniet maar van de tijd die je rest.Lieve groetjes sieb en son

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!