Wildlife research station

Start van mijn baan

Hallo beste lezers,

Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets van mij heb laten horen en er is toch aardig wat gebeurd de laatste tijd. Ondanks dat ik nog wel steeds in Grimsö verblijf is toch mijn werk voor het teken project gestopt en ben ik begonnen met mijn nieuwe baan.

Eigenlijk heb ik van 19 november t/m 30 november niet heel erg veel bijzonders gedaan. Er waren heel veel teken die voor verder onderzoek naar een ander instituut verstuurd moeten worden, dus die heb ik allemaal uitgezocht en klaargemaakt voor verzending. Verder heb ik ook het werk van het vegetatie onderzoek in het afgebrand gebied afgemaakt en afgerond.

Vrijdag 27 november ben ik nog wel naar Örebro geweest (1 uur rijden hier vandaan) om wat te shoppen, want nu ik hier de hele winter veldwerk ga doen is het wel belangrijk om goede kleding te hebben. Dus ik ben nieuwe waterdichte goede schoenen gaan kopen en een waterdichte broek.

Zaterdag 28 november kreeg ik last van mijn heup (precies hetzelfde probleem als ongeveer 2 maanden geleden), dus ik heb nauwelijks iets gedaan het weekend en mij vooral heel rustig gehouden. Uiteindelijk hebben ontstekkingsremmers geholpen en een massage gehad op donderdag 3 december en nu is het gelukkig weer zo goed als over.

Er is nog wel afgelopen week een ander teken ‘projectje’ tussendoor gekomen. Hiervoor ben ik samen met mijn supervisor het lab in gegaan en hebben we DNA geprobeerd te halen uit verschillende teken en uit bloed. Hiermee is het de bedoeling om te kijken of het DNA van een ree ook daadwerkelijk in de teek terug gevonden kan worden als deze vast gebeten zat. Best wel heel erg interessant en ook nooit geweten dat daar zoveel handelingen bij komen kijken. Heb mijn scheikunde dus weer even in de praktijk kunnen brengen en dat was leuk! Resultaten zijn er helaas voorlopig nog niet, want er moeten nog meerdere stappen worden uitgevoerd voordat het bloed en de teken gekoppeld kunnen worden.

Ook ben ik woensdag 2 december op pad gegaan op de onderzoeksgebieden voor het onderzoek naar de voedselkeuze van elanden te bekijken. Via een kaart in de computer hebben we gebieden geselecteerd met een bepaalde hoogte van de bomen en het percentage dennen dat er zouden moeten zijn. Voor dit onderzoek heb ik de komende tijd fulltime een auto nodig dus er is er 1 gehuurd. Die heb ik donderdag 3 december opgehaald en een echte veldauto kun je wel zeggen (mij niet heus). Het is een opel insignia. Dus ik voel me meer een zakenvrouw dan een veldwerker, maar goed. Belangrijkste is dat hij me heen en weer vervoerd. Vrijdag 4 december is mijn baas naar Grimsö gekomen om het onderzoek verder te bespreken en een aantal onderzoeksgebieden te bekijken. Het onderzoek is nu als volgt:

Er komen 10 onderzoeksgebieden waarbij 3 plots komen in elk gebied. Deze 3 plots hebben ieder 100 dennen bomen. Bij de eerste plot zullen alleen alle bomen een label krijgen en gemeten worden. Daarnaast worden dan elke opvolgende maand gekeken over er schade is door vraat van elanden. Dan de tweede plot daarbij worden de toppen van 50 van de 100 bomen besprayd met een planten extract en in de derde plot worden de toppen van alle 100 bomen besprayd. Dus daar ben ik de komende tijd zoet mee.

Dan moet ik jullie nog iets leuks vertellen over afgelopen weekend. Zaterdag 5 december ben ik met twee collega’s gaan shoppen in Örebro. Daarna werd ik uitgenodigd om bij 1 van hun te komen eten. Het had behoorlijk gewaaid en toen we bijna bij haar huis waren lagen er ineens twee aardige joekels van bomen op de weg. Gelukkig werkt haar vriend voor een bosbedrijf dus hij kwam met een handzaag en hebben we uiteindelijk de weg vrij kunnen maken. De rest van de avond tv gekeken wat echt heerlijk was.. Lekker onder uit hangen op een bank en gewoon iets kijken dat op tv is. Merkte toch wel dat ik dat de afgelopen negen maanden hier echt wel heb gemist. Is toch anders dan programma’s hier en daar terug kijken op internet. Uiteindelijk werd het zo laat dat ik op de bank (dat een bed werd) heb mogen slapen en zondag ochtend heerlijk uitgeslapen en rustig aan gedaan. Was een heel gezellig weekend!

Maandag 7 en dinsdadg 8 december ben ik vervolgens vol op aan de slag gegaan voor het onderzoek en heb ik 500 bomen kunnen labellen en meten. Helaas ben ik er toen achter gekomen dat sommige onderzoeksgebieden overlapte met een ander onderzoek en ik die beter niet kon gebruiken. Ook waren de twee gebieden waar ik al aan de slag was gegaan te ver af liggen van een weg die geschoven wordt. 800 meter of verder door diepe sneeuw lopen schijn je hier echt niet te willen. Dus gisteren heb ik nieuwe onderzoeksgebieden gekozen en dat houd in dat ik deze week nog even die gebieden ga bekijken of ze geschikt zijn en de labels van de 500 bomen af ga halen en dan begin ik volgende week weer even overnieuw. Deze week zien we dus maar als een goede oefening!

Inmiddels is ook het aftellen begonnen, want over 9 dagen ben ik terug in Nederland! Ik kan echt niet wachten, maar daarvoor nog een drukke week voor de boeg met veel veldwerk.

Liefs Louisan

P.s. Helaas nog totaal geen winter hier. Lijkt meer een stormachtige Nederlandse herfst, dus jullie missen daar in ieder geval niets aan!

Reacties

Reacties

H&P

Dank voor je bericht.
Fijn dat het weer beter gaat.
We kijken uit naar je komst.

Hetty en Peter

Marjanne

Leuk allemaal, maar eh.....let je wel een beetje op je lijf, je hebt er maar één van joh! Fijn dat je snel naar het Hollandse komt, feestdagen hoor je ook "thuis" door te brengen, of ben ik nu erg "tuttig"!
Geniet van de komende tijd en lees je graag weer!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!