Wildlife research station

Tovetorp, hard werken en vakantie

Hallo allemaal,

Deze keer ga ik het wat korter en bondiger maken, want ik heb het behoorlijk druk. Maar ik wil jullie niet onthouden van mijn prachtige avonturen!

Van zondag 24 januari tot en met vrijdag 29 januari ben ik dus in Tovetorp geweest. Het was heerlijk om even ergens anders te zijn en al helemaal omdat ik een bank EN televisie had. Het voelde dus net als vakantie en heb dan ook hele avonden voor de tv gehangen en animal planet gekeken. Goede doel was dat ik ook nog wat Zweeds heb opgestoken want het is Engels gesproken met Zweedse ondertiteling.

Gedurende die week heb ik mijn eigen experiment uitgevoerd met de 7 tamme damherten. Die krijgen iedere dag wat brokken gevoerd en daarbij heb ik in 2 verschillende hoeveelheden de spray gedaan die ik in Grimsö op de bomen spuit om te kijken of ze dat uit maakt. Heel simpel dus maar het was wel grappig. Daarnaast heb ik ook een andere student daar geholpen met een soort zelfde project met bomen, maar dan in een elanden verblijf en met kleine gekochte dennentakken die in een houder zijn gezet. Al met al een prima week gehad. Helaas was het niet zo goed weer. De dooi is ingevallen en alle sneeuw is weg.

Terug in Grimsö ben ik direct verder gegaan met mijn bomen onderzoek. Juist omdat er nu geen sneeuw ligt kan ik wel ‘de afstand tot de dichtsbijzijnde boom’ meten. Dit houd in dat ik van alle genummerde bomen meet welke andere genummerde boom het dichste bij staat. Dit wordt gedaan, omdat het erop lijkt dat wanneer een boom gegeten is er bomen binnen een bepaalde straal niet worden gegeten. Daarnaast ben ik er achter gekomen dat ook vaak zijtakken van de bomen worden gegeten en ik begon mij af te vragen of dat geen effect kon hebben op het eetgedrag van de toppen van de bomen, dus heb ik het onderzoek op eigen hand wat uitgebreid door ook gegevens te verzamelen van de zijtakken of die wel of niet gegeten zijn.

Op zaterdag 6 februari heb ik kennis gemaakt met ijsvissen. Hierbij ga je een meer op, boor je een gat en wacht je tot er een vis is. De eerste 2 dingen heb ik wel gedaan, alleen die vis is nooit gekomen. Ondanks dat vond ik het een unieke en speciale ervaring, om midden op een meer te staan en de oever vanaf de andere kant te zien. Het was machtig, dat is het juiste woord. Ook zondag 7 februari en zaterdag 13 februari heb ik nog geprobeerd een ijsvis te vangen, maar helaas nog geen succes. Wie weet komt er nog een kans dat ik er toch nog 1 kan vangen.

Vanaf 10 februari is een Belgische vriendin hier in Grimsö. Samen doen we mijn veldwerk, omdat ik niet een week vrij kan nemen. Met zijn tweeën gaat het echt veel sneller en is het ook nog eens veel gezelliger. Dus super leuk. Daarnaast heeft ze ook nog eens heel erg veel geluk, want ik heb al in geen maanden een eland gezien, en wat denken jullie wat: de eerste dag dat ze met mij mee het veld in ging, liep er een eland over de weg heen waardoor ze haar super goed heeft kunnen zien! Was ontzezttend leuk. De afgelopen dagen hebben we ook nog een vos, eekhoorn, haas en twee reeën gezien, dus geen slechte week wat betreft de observatie van wilde dieren.

Vandaag, 14 februari, hadden we veel plannen, maar alle plannen vielen in het water (letterlijk en figuurlijk). De wandeling begon waarbij we een stukje door een moeras moesten en daar liggen normaal houten planken, maar nu lag er ijs over heen. Ondanks dat ben ik er door heen gezakt en had ik ijskoude voeten tot over mijn enkels. Meteen zo snel mogelijk terug gekeerd naar Grimsö en een warme douche. Daarna zijn we naar een kunstmuseum in de buurt geweest en dat was wel oke (niet echt mijn type kunst, maar was eens wat anders dan bomen, haha).

Ik doe jullie nu deze blog, omdat ik de komende twee weken niet in Zweden ben. Aankomende dinsdag (16 februari) vlieg ik namelijk terug naar Nederland zodat ik woensdagavond met mijn ouders in de auto kan stappen voor 10 dagen wintersport in Oostenrijk. Dit kon gelukkig met mijn werkzaamheden, vandaar ook die drukte met werken de afgelopen weken.

Dus, tot in maart maar weer (al een jaar na mijn eerste komst in maart vorig jaar, wat vliegt de tijd!). Zoals jullie begrijpen ga ik dus wel terug naar Zweden, maar ik heb nog geen idee van de tijdsduur. Mijn baan binnen het bomen project is bijna tot een einde en er is helaas nog geen zicht op iets nieuws, maar jullie horen uiteraard begin maart weer van mij als ik iets weet.

Groetjes,

Louisan

Reacties

Reacties

Jaap en Nel

Hoi Louisan, Weer een leuk verhaal, waarschijnlijk zien we je niet in H'laken voor je vakantie met Pa en Ma naar Oostenrijk, dus heel veel plezier gewenst.
Misschien is er voor dat je terug reist naar Zweden nog tijd voor een bezoekje?? Dikke kussen Jaap & Nel en een poot van Jetje

Marjanne

Hey Ijs visser,
Wat een mooi verhaal weer! Avonturen beleef je genoeg zo te lezen. Stop ze allemaal in je "rugzak" joh, deze wordt aardig gevuld op deze manier, later kijk je er met plezier op terug.
Heerlijk dat je meegaat naar Oostenrijk en 10 dagen nog wel. Goeie vlucht morgen naar het "Nederlandse" en een super veel plezier op de lange latten.
Knuf voor jullie allemaal en kom heelhuids weer terug!
Dag dag.......

Lisan

Veel plezier op je vakantie!!

H&P

bedankt en ik hoop je volgende week te zien.
Alvast een goede vlucht gewenst,

Hetty en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!