Wildlife research station

Muizen vangen in afgebrand gebied & veldwerk populatie schatting

Hallo lezers,

Inmiddels zitten de twee weken muizen vangen er op en ben ik ook al begonnen met mijn nieuwe veldwerk, dus tijd voor een update dacht ik zo.

Maandag 4 april ben ik begonnen met het uizetten van de muizen vallen in het afgebrand gebied. Allebei de nieuwe studenten waren ook mee en we moesten heel kort wat noteren over de vegetatie rondom de plaats waar we de vallen uitzetten. Dit komt er vaak op neer dat het alleen maar gaat om met name mos, gras en lage begroeiing, want veel meer is er nog niet. Ook is er voor het eerst dat we gaan vlaggen voor teken in het afgebrand gebied. Afgelopen herfst hebben we de eerste teken op de muizen gevonden en we willen nu d.m.v. het vlaggen kijken of we daarmee ook al teken kunnen verzamelen. Ondanks het goede weer, was dat helaas niet het geval, geen teek gevonden!

Dinsdag 5 april t/m donderdag 7 april hebben we alle 300 vallen elke dag bezocht om te zien wat er gevangen is. Het ging uiteindelijk om 6, 10 en 2 muizen in totaal. Helaas regende het op donderdag behoorlijk wat het werk een stuk minder aantrekkelijk maakte. Daarnaast hebben we dinsdag een nieuwe studente opgehaald. Ze komt uit Italië, dus we zijn weer een nationaliteit rijker.

Vrijdag 8 april heb ik de hele dag alle muizenvallen schoon gemaakt en begonnen om ze weer op nieuw klaar te maken voor de komende week. Zaterdag 9 april hebben we een Franse jongen opgehaald uit Lindesberg. Hij gaat niet deelnemen aan het project met de teken, maar we komen hem wel regelmatig tegen. ’s Avonds hebben we met z’n allen gegeten en dat was erg gezellig. Ook om elkaar wat beter te leren kennen. Zondag avond 10 april zijn we met z’n vijven de auto in gestapt om een tour door de omgeving te doen en dieren te spotten. Dit is gewoon super leuk en gezellig en daarnaast een goede oefening voor de nieuwe studenten. In het begin zagen we eigenlijk vrij weinig, waarschijnlijk omdat we ook wat te vroeg vertrokken zijn. Maar uiteindelijk hebben we heel wat reeën gezien en ook 2 elanden! Helaas geen foto van, want hij stond maar 5 meter naast de auto en daar waren we allemaal zo verbaasd van dat we eigenlijk allebei van elkaar schrokken en ze weg waren voor we er erg in hadden.

Maandag 11 april ben ik begonnen met de tweede en laatste week van de muizen vangen in het afgebrand gebied. En zoals sommige van jullie weten is dat niet helemaal zonder slag of stoot verlopen. De eerste 2 gebieden waar ik vallen uit moest zetten was geen probleem. Daarna moest ik naar een gebied dat in een moeras lag. Dus rond 11.45 uur ben ik daaraan begonnen en na 20 min. ploeteren en 300 meter verder mijn supervisor opgebeld of het normaal was dat ik er zeer regelmatig tot aan mijn knieën in stond. Ze wist niet helemaal van de situatie, maar een collega was er al eens geweest dus daar ging ze even informeren, in de tussentijd moest ik maar proberen door te gaan. Uiteindelijk belde ze even later terug dat het toch wel leek alsof er erg veel water was (had vorige week ook nog aardig wat geregend) dat het haar beter leek als ik terug zou keren. Dus ik blij en meteen omgekeerd. Helaas heb ik wat pech gehad, want zo’n 90 meter voordat ik aan land was ben ik er plots aardig door heen gezakt en stond ik met mijn rechterbeen vast tot aan mijn heup. Om het verhaal niet te uitgebreid te maken, komt het er op neer dat ik ruim een uur in het moeras heb vastgestaan en dat 2 mannen (pensioen leeftijd) mij uit het moeras hebben gehaald. Terug aan land dacht ik: klaar is kees, wat gedronken en gegeten en uiteindelijk terug gereden naar Grimsö. Gedurende die rit begon ik al te merken waarom iedereen bezorgd was, want het heeft meer impact dan ik dacht.

Dinsdag 12 april toen ik wakker werd voelde ik zo’n beetje alle spieren in mijn benen door de onhandige positie waarin ik gisteren heb gestaan. Maar ondanks dat ben ik met 1 van de studenten op pad gegaan. Helaas niets in de vallen die gisteren neer zijn gezet en daarnaast hebben we geprobeerd nog nieuwe vallen te zetten. Dit viel alleen niet echt mee. 1 gebied was wel bereikbaar, maar ruim 2,5 km lopen over en onder boomstammen door waardoor het heen en terug + vallen zetten zo’n 3 uur duurde. Dus om 16.30 uur dachten we dat we klaar waren, maar aangezien we niet erg veel vallen hadden uitgezet omdat we een ander gebied ook niet konden bereiken, werd ons gevraagd of we meer noordelijk nog op 2 plaatsen vallen wilden uitzetten. De eerste ging super makkelijk en was goed te doen, dus met goede moed zijn we ook nog aan de 2e begonnen. Dat werd helaas een drama, want toen we bij het eindpunt aankwamen, zagen we helemaal geen stok (dat er moet zijn als beginpunt). Na de coordinaten gecontroleerd te hebben, bleek er iets te zijn mis gegaan en waren we nog 450 meter van het echte punt en 700 meter van de auto en het was inmiddels 19.30 uur. Uiteindelijk zijn we zonder het zetten van de vallen terug gekeerd, omdat het toch gauw donker zou worden. Dus de hele trip door alle boomstammen voor niets. Uiteindelijk 14 uur gewerkt en behoorlijk op.

De rest van de week (woensdag 13 t/m vrijdag 15 april) ben ik de vallen gaan controleren en op gaan halen. Helaas geen enkele muis gevangen en door de hele happening aan het begin van de week was het zeer vermoeiend. Daarom zaterdag en zondag (16 en 17 april) heel rustig aan gedaan en lekker beetje ontspannen met tv terug kijken etc. Bij de avondrit zondag ook nog weer 2 elanden gezien! Dus een hele mooie afsluiting van de week.

Afgelopen maandag 18 april heb ik een introductie gekregen voor het nieuwe veldwerk waar ik aan mee ga werken. Dit is een onderzoek waarbij er een schatting van verschillende dierpopulaties wordt gedaan (eland, ree, haas) d.mv. poep tellen. Daarnaast wordt er ook 1x per vijf jaar op dezelfde plaatsen een onderzoek uitgevoerd over de status van het bos. Hierbij kijken we naar het soort bomen, de hoeveelheid ervan, of er gevreten is aan de bomen en hoeveel eetbare takken er nog zijn. Al met al een hele klus. Ik heb foto’s toegevoegd voor een overzicht van wat ik precies doe. ’s Middags zijn we het veld in gegaan met een groep van 5 personen om de theorie toe te passen. De rest van de week zijn we eerst in teams en daarna alleen het veld in gegaan om deze data allemaal te verzamelen.

De komende weken blijf ik bezig met dit onderzoek. Wanneer ik van onderzoek verander, horen jullie weer van mij. Sorry dat mijn weblog zo lang is geworden, maar wilde jullie niet te kort doen in al mijn verhalen, dus vandaar dat het wat langer is geworden.

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Nieske

Ha louisan,

Spannende avonturen zeg.
Wat een geluk dat die 2 mannen je eruit konden trekken.
Met laarzen en al of bleef die achter in het moeras?

Veel succes met poep tellen????????

P&H

dank voor de foto's en je verhaal.
Met interesse gelezen en bekeken.

Hartelijke groet,

Hetty en Peter

Jaap en Nel

Hoi Louisan,

Wat een avontuur in dat moeras, maar pas je wel een beetje op jezelf, het lijkt ons niet zonder gevaar.

Lieve groeten,

Jaap & Nel

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!