Wildlife research station

Populatie schatting & nieuw veldonderzoek schade door elanden

Hallo familie, vrienden en kennissen,

Inmiddels ben ik sinds gisteren begonnen met veldwerk voor een nieuw project, dus tijd om jullie te laten weten hoe de afgelopen periode is verlopen.

Zoals ik jullie in mijn vorige weblog heb laten weten ben ik de afgelopen periode bezig geweest met poep tellen voor populatie schatting en de status van het bos bepalen. Van maandag 25 april t/m vrijdag 29 april ben ik elke dag op pad geweest om dit te doen. Ik weet niet zeker of ik het heb verteld, maar binnen het onderzoeksgebied van Grimsö zijn er 32 vierkanten waarin dit onderzoek plaatsvindt. Eigenlijk kun je 1 vierkant per dag doen, want het duurt vaak zo’n 5-8 uur.

Donderdag 28 april ben ik mee geweest met twee collega’s naar het zwembad in Lindesberg. Eerst hebben we heel braaf 45 min. lang baantjes getrokken en daarna was het tijd voor ontspanning: sauna, bubbelbad en weer sauna. Helemaal top!

Zondag 1 mei ben ik opnieuw verhuist naar een nieuwe locatie. Vanaf nu zit ik in Grimsöbodar, dit is een ‘dorp’ met 5 huizen waarvan ze in 1 huis kamers verhuren. Op de beneden verdieping is een ruimte gehuurd voor de studenten van het reeën project en ik heb boven mijn eigen kamer. En ’s avonds hebben we met een hele groep een BBQ gehad bij het meer tegenover kantoor.

Ook van maandag 2 mei t/m zaterdag 7 mei heb ik elke dag weer een vierkant doorgeploeterd. Het weer is goed, dus eigenlijk helemaal niet erg en heerlijk om in de buitenlucht te zijn. Daarnaast probeer ik waar het kan mijn mouwen op te stropen en lekker bruin te worden. Ik zou zeggen: wat wil je nog meer! Woensdag 4 mei zijn we met 10 studenten in totaal naar Lindesberg geweest om wat te eten. Het is namelijk de laatste avond dat iedereen er is, want 4 studenten gaan naar Bogesund om het project daar uit te voeren, zoals ik vorig jaar heb gedaan.

De afgelopen week is iets gevarieerder verlopen. Het begin van de week (ma 9 t/m wo 11) ben ik het veld in geweest. Maar dinsdag avond heb ik uiteraard voor de televisie gezeten om te kijken of Nederland naar de finale zou gaan voor het Eurovisie Songfestival. Hier in Zweden is het echt een ‘ding’. Tweederde van alle inwoners kijkt er naar (6 miljoen)! Woensdagavond en vrijdagavond heb ik mee geholpen om reeën te spotten. Sinds deze week zijn ze daar mee begonnen, want het is weer de tijd van het jaar dat de jonge worden geboren. Helaas niets speciaals gezien.

Zaterdagavond 14 mei was iedereen vrij vanwege de finale van het Eurovisie. En tsja, laten we het daar maar niet meer over hebben. Het is teleurstellend. Zondag 15 mei heb ik de allerlaatste vierkant van de populatie schatting gedaan. Daarmee uiteindelijk 19 van de 32 vierkanten zelf gedaan! Al met al aardig aan gewerkt dacht ik zo, maar stiekem ook wel een beetje blij dat het klaar is.

Sinds gisteren (16 mei) ben ik begonnen met een nieuw onderzoek, Äbin, genaamd. Dit is een onderzoek dat door heel Zweden wordt uitgevoerd en is bedoeld om een overzicht te krijgen van de schade die elanden toe brengen aan de bomen, zowel loofbomen als naaldbomen. Hier in Grimsö hebben we een vereenvoudigde versie van dit onderzoek opgezet. Er zijn ongeveer 50 gebieden geselecteerd. Deze ga ik bezoeken en per gebied ga ik 10 punten een beetje gelijk verdelen. Bij ieder punt maak ik een cirkel van 3,5 meter waarin ik alleen de grove dennen tel en de schade daarvan opneem. Eigenlijk vrij simpel dus. De verwachting is dat ik 2 weken nodig zal hebben om dit onderzoek te kunnen doen.

Jullie zijn weer op de hoogte. Dus tot de volgende keer!

Liefs,

Louisan

p.s. Ik zal een aantal foto's plaatsen van de verschillende soorten poep die ik heb gevonden voor de geinteresseerde onder jullie (zie map over populatieschatting). Ook wat foto's van de schade die ik nu tegen kom (deze foto's zijn toegevoegd onderaan in de map 'moose browsing project').

Jaap & Nel

Hoi Louisan,
Wij zijn net weer terug uit Zd. Frankrijk en hadden vanavond Pa op bezoek vanwege het noodzakelijke / gebruikelijke verslag, reis, auto enz, enz je weet wel. En ook wij zijn met de kleine Samsung tablet op de hoogte van ons banksaldo en de verrichtingen van jou in het hoge noorden. Dus ik zeg tegen Pa, Louisan, niks van gezien 2 weken en vanavond, daar ben je !!
Jetje is bij Len geweest en zou naar Wim en Evelien gaan voor de volgende week, maar Len en haar zoon Jan en El en de 2 kids en hun bruine Labrador Sjakie hebben Jetje
zoveel plezier gegeven en socialisering in de dierenwereld,
dus is ze bij Len gebleven.
Maar dat snap jij echt wel, ze is nu rustiger en nog liever.
Hoe kan het ?? Ze wordt natuurlijk ook beetje ouder ??
Lieve groeten,
J & N en en poot van een slapende Jetje

H&P

het zijn voor ons nieuwe werelden die je opent.
Nooit beseft wat er allemaal te onderzoeken is op dit
gebied. Wel mooi dat Zweden daarin wil investeren.

Succes maar weer en hartelijke groet,

Hetty en Peter