Wildlife research station

'Normale werkweek'

Hallo allemaal,

Maandag 13 April

Overdag gebeurt er hier niet zo heel veel spannends. Meestal is hier voor 9.00/9.30 uur nog niemand wakker en daarna hebben we allemaal rustig ontbijt en werken dan vervolgens aan onze eigen projecten. Tegen de middag wordt dan een grote warme lunch gemaakt, omdat er ’s avonds geen tijd is om te koken. Daarna zoeken we dan met z’n allen uit welke transecten er gelopen kunnen worden (dit hangt af van onder andere de wind, want we moeten met de wind in ons gezicht lopen zodat de dieren ons niet ruiken). Vervolgens verdelen we wie welke transecten gaat doen en dan worden alle punten in de GPS gezet en klaar gemaakt. Rond 16.30 uur vertrekken we dan om vervolgens tot ongeveer 20.00 uur bezig te zijn met het lopen van de transecten. Vandaag viel het niet helemaal mee. Ik had twee keer over een transect waar ik landbouwgrond moest doorkruizen en waar ze een hek rondom heen hadden gezet. Heb daarom stuk om moeten lopen om vervolgens mijn transect te vervolgen. Je moet namelijk altijd terug naar de dichtstbijzijnde plaats om je transect te vervolgen. Ondanks dat heb ik wel damherten gezien.

Dinsdag 14 april

Vandaag viel het niet mee met het lopen van de transecten. We hadden al pech omdat het vandaag hele dag somber was en ook regende. Ondanks dat zijn we toch het veld in gegaan. Na 500 meter van mijn eerste transect ben ik tegen een klif aangelopen waar ik niet op kon klimmen. Uiteindelijk heb ik geprobeerd om te lopen, maar dat viel allemaal ook niet mee. Daardoor heb ik ook in de verkeerde richting gelopen ten opzichte van de wind waardoor het mogelijk is dat ik de dieren op het transect al verjaagd heb. Maar op de 500 meter die wel goed gingen heb ik toch nog damherten en zwijnen gezien in een open veld. Maar geen succes dag vandaag (kan ook niet altijd feest zijn).

Woensdag 15 April

Ook vandaag wat betreft het weer weinig geluk. Weer regen en dat verveelt snel. Niemand had echt zin om er op uit te gaan voor de transecten, maar toch zijn we gegaan. Ik had vandaag veel ven (water) en stukjes met bos tijdens mijn transecten. Helaas geen dieren gezien op de transecten en blij toen ik terug bij de auto was. Door de vennen lopen is behoorlijk vermoeiend, omdat je continue op moet letten en goed moet stappen anders zak je er in weg. Ondanks dat wel dieren gezien onderweg. Op weg naar het noorden van het gebied een groep mouflons gezien. Op de terugweg op een haar na een wild zwijn bijna aangereden. Het was dat ik al remde om naar 2 andere zwijnen te kijken toen er plots 1 vanaf de andere kant 1 meter voor de auto langs kwam. En daarna hebben we nog veel meer damherten en wilde zwijnen gezien.

Donderdag 16 april

Na twee dagen regen nu gelukkig weer terug naar lekker zonnig en warm weer. Dat maakt het werk in het veld ook stukken leuker en aangenamer. Tijdens de transecten in ieder geval weer damherten gezien. En ook nog een ree. Die zijn er hier in het gebied voor minder door is bijzonderder als je die wel tegen komt. Ook weinig problemen tijdens het lopen dus wat mij betreft een prima dag. Hiervan wil ik er meer!

Vrijdag 17 april

In het begin van de middag zijn we boodschappen gaan doen en hebben we een student opgehaald van het station. Hij komt hier een weekend heen, omdat hij graag het gebied hier wilde zien. En aangezien we hier bedden genoeg hebben is dat geen probleem. ’s Middags heb ik vijf transecten gedaan en ondanks dat ik pas om 20.30 uur klaar was viel het helemaal niet tegen en was het goed te lopen. Door het mooie zonnige weer van die dag was het ook nog licht toen we klaar waren. Gedurende de transecten heb ik onder andere damherten en zwijnen gezien en ook een ree. Tijdens 1 van mijn transecten bijna een hartaanval gekregen doordat er 20 meter voor mijn neus ineens een wild zwijn weg schoot toen ze mij aan hoorde komen. Was nogal raar dat ze maar 10 meter verderop ging en daarna stopte ze en begon geluid te maken. Wat bleek: ze had nog 2 jonge biggetjes dus die kwamen daarna ineens naar haar toe gerend. Heel bijzonder om te zien, maar toch ook wel een beetje eng zo dicht bij. Gelukkig is ze daarna weg gerend en hebben we beide onze eigen weg vervolgd.

Zaterdag 18 april

Vandaag een luie dag. Eerst lekker uitgeslapen en verder wat in het huis gerommeld. ’s Middags om 16.00 uur hebben we met z’n allen een BBQ gehouden. Het is zulk lekker weer dat dat rond dat tijdstip nog heel goed kan. Daarna zijn we binnen gaan kaarten. Daarna werd alles gereed gemaakt voor het ‘bierspel’. Een soort monopoly maar dan met kroegen en opdrachten die je moet doen waarmee je vingers bier kunt verdienen en elke vinger bier is dan ook weer een punt. Ik heb mooi toegekeken, maar dat was ook ontzettend grappig, vooral als de andere opdrachten moesten uitvoeren. Hebben al met al met z’n allen erg gelachen en een leuke avond gehad.

Zondag 19 april

Wissel van de wacht vandaag, 2 studenten zijn vanmiddag met de auto naar Grimso vertrokken en dan komen morgen de twee studenten terug die vorige week naar Grimso zijn vertrokken. Nu dus met zijn drieën en dat is ineens wel heel rustig. Morgen weer aan het werk met de transecten en de camera’s worden voor de eerste keer binnen gehaald en geleegd, daarover volgende week meer.

Groetjes en liefs,

Louisan

Reacties

Reacties

Hetty en Peter

aan afwisseling geen gebrek !
mooi om weer van je te horen.

H&P

jan en lidy evers

Afgezien van dinsdag 14 April "feest" je Maar fijn verder.
15.April: ben je vegan? (grapje v. Jan)
16. April: kun je ons ook sturen!
17. April: zo zie je Maar, wilde zwijnen kunnen ook bang worden; geweldige ervaring, uniek.
18. April: auch ohne Bier: Plezier!
Liefs, jan en Lidy

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!