Wildlife research station

Van noord naar zuid Europa

Hallo lieve lezers,

Ik heb weer nieuws, maar niet zomaar nieuws, maar toch wel een drastische verandering. Inmiddels ben ik nu 1 jaar en bijna 4 maanden werkzaam in Zweden en ik houd van de natuur en heb het hier enorm naar mijn zin. Toch is er een ‘maar’. Zoals sommigen van jullie inmiddels weten en begrijpen, ligt het werk in mijn werkveld niet voor het oprapen. Daarnaast is het ook zo dat je niet zoals bij veel werkgevers een contract krijgt voor een jaar. Vooral als beginner in dit werkveld moet ik het hebben van projecten die ineens geld krijgen en iemand nodig hebben om veldwerk of iets dergelijks uit te voeren. Dit is eigenlijk altijd op het laatste moment bekend en hebben ze bewijze van spreken volgende week iemand nodig, maar hebben dan geen idee voor hoe lang en kunnen mij geen zekerheid bieden voor de toekomst. Tot nu toe heb ik mij zeer gelukkig mogen prijze met het feit dat ik nog zo lang hier al die baantjes heb kunnen doen, maar zoals sommige van jullie weten vind ik die onzekerheid niet makkelijk. Daarom ben ik verder gaan zoeken naar nieuw werk dat eventueel wat meer vastigheid zou geven. Helaas heb ik mij rot gesolliciteerd binnen het werkveld, maar hierin nog geen succes.

Maar ik heb wel een positieve reactie gekregen op werk dat dan niet in mijn werkveld is, maar ik ga wel weer nieuwe buitenlandse ervaring opdoen! Ik ga namelijk vanaf 25 juli aan de slag in Lissabon. Ik ga hier werken als Nederlandstalige klantenservice medewerker voor bol.com. Dat houdt in dat ik mij vooral bezig ga houden met vragen beantwoorden en problemen oplossen. In principe krijg ik eerst een training van 2-3 weken en als ik deze goed doorloop zal ik een contract krijgen voor 1 jaar. Dus ondanks dat het niet in het werkveld zal zijn, ga ik wel weer een nieuw avontuur aan, dit keer in het zuiden van Europa!

Dan nu nog even wat over wat ik de afgelopen weken heb beleefd. In de week van 17 mei tot 22 mei heb ik mij voornamelijk bezig gehouden met het veldwerk voor Äbin (schade aan bomen) zoals ik jullie de vorige keer heb uitgelegd. Daarnaast help ik ook regelmatig ’s avonds met het observeren van reeën voor het project waarbij we reekalveren proberen te zenderen voor data over teken (afgelopen zomer actief meegeholpen in Bogesund). Helaas heb ik niets interessants gezien.

Op donderdag 26 mei ben ik met een nieuw onderzoek begonnen. Hiervoor ga ik 3 verschillende reflectoren op bermpalen testen om te kijken of ze eigenlijk wel goed functioneren. Ook in Nederland zijn er verschillende reflectoren in gebruik langs wegen om wilde dieren af te schrikken, maar goed onderzoek naar de effectiviteit ervan ontbreekt nog wel eens. Vandaar dit onderzoek om te kijken of ze werken. Dit doen we door een reflector in de berm te plaatsen, een auto er voor te zetten en dan vanaf de ‘positie’ van het dier foto’s te maken. Dan kijken we vervolgens hoeveel licht wordt gereflecteerd door de reflector. Ik vind het een heel interessant onderzoek, want aanrijdingen met wilde dieren komen steeds vaker voor en kost ook veel, dus goede maatregelen zijn gewenst.

Zaterdag 28 mei was er in Lindesberg bij de sportschool een liefdadigheidsevenement waarbij sporters tegen elkaar moesten strijden op verschillende toestellen en de opbrengsten gaan naar een onderzoek voor kanker. Een collega van Grimsö deed ook mee. Daarna ben ik met twee anderen in Lindesberg een beetje gaan shoppen. Dit stelde niet heel veel voor maar door het mooie weer was het wel gezellig. ’s Avonds heb ik weer geholpen met reeën observeren en daarna hebben we een afscheidsfeest gehouden voor een student die weg gaat.

Zondag 29 mei was ik al vroeg in de veren, want er worden hier ook spreeuwen geringd. Ik was wel benieuwd, dus ben ik de hele ochtend mee geweest. Er hangen door het hele gebied nestkasten en daar worden de jongen dan uitgehaald, ring om gedaan en weer terug geplaatst. Ook wordt er voor die tijd al geteld hoeveel eieren er zijn, dus er kan ook worden gekeken hoeveel er in het begin overleven.

Van maandag 30 mei tot zondag 5 juni heb ik weinig bijzonders beleefd. Ik heb mij vooral bezig gehouden met Äbin onderzoek. Wat wel leuk was dat ik donderdag 2 juni een moeder ree met een jong heb gezien, maar helaas is het niet gelukt om deze te vangen.

Het Äbin onderzoek duurt wat langer dan verwacht, dus daar ben ik ook deze week nog mee bezig geweest. Maandag 6 juni heb ik samen met een student rond gereden voor het observeren. Ik heb voor het eerst dit seizoen een eland met kalf gezien. Echt helemaal super. Ze zijn zo uit verhouding en zien er heel zacht uit. Ontzettend stoere en leuke dieren.

Gisteren (8 juni) heb ik ook een hele interessante dag gehad. Ik ben mee geweest voor het hervangen van 4 jonge reeën. Hierbij is een clinische check gedaan waarbij werd gekeken naar het tandvlees, de botten, lymfeklieren etc. Dit was interessant om mee te maken. Daarna gingen we nog naar een cluster van een ree om te zoeken naar haar jongen, en dat is gelukt. 1 nieuwe ree gevonden. Dus nu zijn er in totaal 15 jonge reeën gevangen.

Op 5 juli vlieg ik terug naar Nederland zodat ik mij kan voorbereiden op mijn volgende avontuur, dus dan ben ik zo’n 2 weken in Nederland voordat ik weer ga.

Hier ga ik het bij laten, want mijn verhaal is wel weer lang genoeg. Uiteraard houd ik juli tot 5 juli nog gewoon op de hoogte van al mijn belevenissen in de Zweedse natuur.

Liefs,

Louisan

Reacties

Reacties

Marjanne

Hey, wereldreiziger!
Even een vluggertje vanuit het Turkse land, waar we nu met vakantie zijn! Een poosje niets van je gehoord, maar nu kom je echt met groot nieuws! Wat zullen veel mensen jaloers op je zijn, een baan in Lissabon. Wat zul jij een ervaring opdoen om weer in "je rugzak" te stoppen! En super dat het je weer gelukt is om werk te vinden. Hoop dat je ook vanuit Portugal met leuke verhalen komt. Heel veel succes alvast, vanavond toost ik met een glas op je, zit wel water in, maar dat maakt niet uit toch? Dag dag, kus van mij!

Sabine

Hoi Louisan,
Het is mij ook nog niet gelukt om een baan in het werkveld te vinden. Ben nu weer in de horeca aan het kijken. Ik hoop op goed nieuws binnenkort.
Super leuk dat je naar Lissabon gaat. Werkervaring in het buitenland staat goed op je cv.
Misschien kunnen wij wat afspreken als je weer in NL bent. Groetjes!

Nieske

He Louisan,

Wat weer een mooie verhalen.

Ik wens je sterkte met afscheid nemen.
En een goede tijd in Lissabon.
Echt een leuke stad om te wonen.
Jan Willem zit er nu een paar dagen voor zijn werk,

En geniet van de 2 weekjes in Nederland

H&P

Leuk om je binnenkort weer te zien.
Bedankt voor alle verhalen tot nu toe.
Lissabon is prachtig.

Hartelijke groet,

Hetty en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!