Wildlife research station

Drukke en enerverende week

Hallo lezers,

Wat vliegt de tijd toch zeg. Alweer een week voorbij en dus tijd voor een nieuwe update vanaf mijn kant.

Maandag 20 april

Vandaag zijn de stuipen mij op het lijf gejaagd. Nogal een heftig begin van de nieuwe werkweek. Aan het einde van de middag ben ik door een andere student bij mijn transect afgezet en ben ik begonnen met lopen. Aan het einde van mijn allerlaatste transect van de avond zag ik eindelijk een groepje damherten, dus ik dacht: mooi wat gezien, niet voor niets gelopen vandaag. En toen zag ik ook ineens 1 wild zwijn uit de bosjes komen richting het bos waar ik stond. Nadat hij het open gedeelte over was gestoken ben ik verder gaan lopen en ineens zag ik heel erg veel zwijnen. Ik meteen papier erbij en tellen maar. Uiteindelijk heb ik er 28 geteld waarvan zeker 2 of 3 moeders met zo’n 15 jonge biggetjes in totaal. Maar ineens hoorde ik ook geluid achter mij, draai mij om, 8 wilde zwijnen 15 meter achter mij. Dus ik gauw doorgelopen en daarna alle gegevens genoteerd. Wilde hun de ruimte geven. Terwijl ik door liep kwam er vanaf die kant ineens een groep van 14 wilde zwijnen, dus daarop wilde ik richting het huis dat er was lopen, denk je wat: nog eens 6 zwijnen. Dus inmiddels waren er overal zwijnen om mee heen, kon geen kant op en er kwamen er steeds meer uit alle bosjes. Met 60 wilde zwijnen om je heen, geloof me: wordt je niet gelukkig van. Heb zo snel mogelijk student gebeld of die mij op kon komen halen, want ik was best wel bang. Achteraf toch wel een stoere ervaring, maar voelde mij op het moment echt niet stoer!

Dinsdag 21 april

Vandaag is de dag om de camera’s die we twee weken geleden in het veld hebben geïnstalleerd weer terug te halen. Dus in vier teams zijn we op pad gegaan om ze alle 36 te verzamelen. ’s Middags rond 16 uur waren we allemaal weer terug. Toen begon mijn taak om van alle camera’s de foto’s af te halen, de batterijen te controleren en ze klaar te maken voor gebruik. Uiteindelijk ben ik daar 2,5 uur mee bezig geweest. De andere zijn s’ avonds gewoon transecten gaan lopen. Sommige camera’s hebben veel foto’s gemaakt en andere helemaal niet, maar daar ga ik later beter naar kijken. Daar is de tijd nu te kort voor. De professor waar ik mijn project voor uit voer, vroeg mij naar de voortgang en toen ik hem liet zien wat ik had was hij super enthousiast. Hij vroeg of ik de informatie wilde doorsturen, zodat hij het morgen voor een presentatie kan gebruiken die hij moet geven aan de jagers in het gebied. Dus stiekem toch wel een beetje trots dat ik met weinig data toch al iets goeds heb gedaan!

Woensdag 22 april

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan, omdat vandaag alle camera’s weer opnieuw in het veld geïnstalleerd moeten worden. Deze tweede keer worden ze op andere vooraf bepaalde plaatsen geïnstalleerd dan de eerste keer. Dit om een zo goed mogelijk beeld te krijgen van het hele gebied. Toen we om 15.30 terug waren en alle camera’s weer geïnstalleerd waren zijn we ons gaan voorbereiden op de transecten. Tijdens mijn transecten had ik weinig geluk. Heb deze avond helemaal geen dieren gezien en daarnaast kwam ik er ook achter toen ik bij de auto aan kwam dat ik mijn map met notities niet meer had. Twee mogelijkheden waren dat ik het of had laten liggen bij laatste startpunt (want daar moet je tijd noteren en had ik gedaan) of verloren tijdens mijn tocht in de dichte bebossing. Ik heb een collega opgehaald en ben niet meer terug gegaan om te kijken, maar voelde me er wel rot bij dat ik de map en data kwijt ben.

Donderdag 23 april

Allemaal uitgeslapen, omdat de afgelopen twee dagen toch wel erg hectisch waren en behoorlijk druk. In het begin van de middag ben ik samen met een andere student terug gegaan naar de plaats waar ik gisteren mijn laatste transect ben begonnen om te zoeken naar mijn map. Op de weg er naar toe hebben we in de verte een eland gespot!! Dat was heel bijzonder, maar was behoorlijk gespannen en bezig met het vinden van mijn map. Rondom het punt waar ik begonnen ben (staat in de GPS) hebben we het bos afgezocht, maar geen rode map. Ik had de moed eigenlijk al opgegeven, maar de ander student stelde voor om het transect dat ik had gelopen nogmaals te doen. Dus met de lijn in de GPS die ik gelopen had zijn we allebei gaan lopen net langs die lijn heen om een groter gebied te kunnen zoeken. Aangekomen bij het dichte bos, wist ik nog precies hoe ik gelopen was en wat denk je wat: 50 meter in het dichtbegroeide bos ligt ineens mijn rode map! Dus al met al niet voor niets en alle data en mijn map weer terug. EN ik weer een gelukkig mens! Terug bij de auto zijn we naar het dorp gereden om de auto vol te gooien met diesel en wat boodschappen te doen. ’s Avonds heb ik helaas met mijn transecten weer geen dieren gezien.

Vrijdag 24 april

Vandaag is de rust weer een beetje teruggekeerd. We hoeven behalve de transecten vanavond niets te doen. Met de transecten had ik vandaag meer geluk. Ongeveer 200 meter na mijn start van het eerste transect heb ik mijn eerste vos gespot. Eigenlijk was dit niet helemaal bijzonder, want deze vos lag er namelijk ook de eerste week toen we met dit transect gingen oefenen. Daarna heb ik 12 verschillende observaties/groepen van damherten en wilde zwijnen gezien. Ook heb ik voor het eerst 3 edelherten hier gezien tijdens mijn observatie. Al met al een mooie afsluiter van deze week en de eerste weken in Koberg. ’s Avonds heb ik al wat spullen bij elkaar gepakt, want morgen vertrek ik samen met twee andere studenten terug naar Grimso voor komende week.

Zaterdag 25 april

De laatste voorbereidingen getroffen, de auto ingepakt en de vier uur durende reis terug naar Grimso gemaakt. Daar aangekomen veel bijgepraat en gekletst met de andere studenten die deze week hier waren. Erg gezellig en tot middernacht hebben we met z’n allen kaartspellen gespeeld. Een vrolijke en leuke gezelligheid!

Zondag 26 april

Vandaag is een luie dag om een beetje bij te komen en weer op te laden voor komende week. Weet nog niet precies wat mij te wachten staat, maar waarschijnlijk moeten er allemaal kleine klusjes gedaan worden. En daarnaast werk ik verder aan mijn eigen project om de populatie grootte van de damherten, reeën, elanden en wilde zwijnen te schatten op basis van de wild camera’s. Hoef me dus niet te vervelen. Vanavond in ieder geval nog met z’n allen een BBQ omdat het super weer is.

Al met al is het weer een heel verhaal geworden, maar het was ook een drukke week. Nu ik weer in Grimso ben heb ik ook weer beter internet en zal voor jullie zo ook de foto’s in het album bijwerken! Dus dan ook wat te zien van waar ik mij heb opgehouden de afgelopen drie weken.

Tot volgende week!

Louisan

Reacties

Reacties

Jaap en Nel

Weer heel spannende belevenissen en morgen weer aan de slag, geweldig wat je allemaal meemaakt, wij vieren morgen koningsdag. Jetje is voor het eerst naar de kapper geweest en is heel klein.

Lieve groeten,

Jaap, Nel en een poot van Jetje

Teunie en Barend de buurtjes van je Opa ,

Wat een gevaar Louisan, met die vele zwijnen ,
Als varkens bloed ruiken en zien beginnen ze er aan ,
Dus wees blij dat je geen bloed of er naar rook ,
Toen ik vroeger thuis was begonnen ze wel eens aan de staarten te knabbelen , in een korte tijd was het varken dood . ze vraten hem op . brrr, ...brrr,..
Groetjes van Opa,s buren .

H&P

Prachtige foto's en inderdaad enerverend.
Geniet ervan (dat doe je ook wel als
we het niet zeggen).

Heb je iets oranjes aan ?

Fijne dag,

Hetty en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!