Wildlife research station

Weekje Grimso tussendoor

Hallo lieve lezers,

Ik houd het maar op beter laat dan nooit. En in zo’n prachtig land met zoveel werk en ervaringen die ik op doe, schiet er soms wel eens iets bij in. Dus, zoals jullie begrijpen wel een beetje laat, maar een samenvatting van mijn week in Grimso.

Maandag 27 april

Vanmorgen ben ik bezig geweest met mijn eigen project. Na de lunch hebben we kort uitleg gehad over hoe we teken moeten ‘flaggen’. Dit is het eerste veldwerk dat te maken heeft met het tweede project waar ik bij ga helpen. Met drie personen en de benodigde materialen zijn we vervolgens naar verschillende al vooraf bepaalde locaties gegaan om vervolgens met een groot wit doek over de grond te slepen door het gebied heen op een lijn van ongeveer 100 meter om teken te vangen. Gedurende de hele zomer blijven we dit iedere twee weken op dezelfde transecten doen om de hoeveelheid en soorten teken te kunnen bijhouden. Echt moeilijk is het niet, maar wel een heel gezoek op zo’n wit doek naar die kleine monsters.

Dinsdag 28 april t/m vrijdag 1 mei

Ook vanmorgen ben ik eerst begonnen met het werk aan mijn project. Dit vordert langzaam maar zeker, maar nog weinig spectaculairs daarover te melden. ’s Middags ben ik met een andere student bezig gegaan om beenmerg uit de kaken te halen en baarmoeders te checken op eierstokken en embryo’s. Helaas waren we dit keer de ongelukkigen dat we WEL embryo’s vonden met een variatie van 5 mm groot met alleen een zwart stipje als oog tot aan een zo goed als compleet volgroeid damhertje van bijna 20 cm. De eerste keer vond ik het enorm interessant om te zien, maar na zo’n 10 is het echt niet leuk meer en eigenlijk gewoon ronduit zielig! Ook een raar idee eigenlijk dat zo’n jager dus niet 1 dier dood, maar eigenlijk gewoon 2. ’s Middags hebben we de teken die uit Bogesund zijn gekomen geïdentificeerd. Was een mooie oefening, omdat ik al wel de les erover gehad heb maar daarna nog niet echt ermee heb kunnen oefenen.

Op woensdag en donderdag hadden we hetzelfde werkschema en zijn we bezig geweest met beenmerg, baarmoeders en teken. Vrijdag 1 mei waren we allemaal vrij vanwege de dag van de arbeid, maar we hadden hier geen auto en was dus eigenlijk een vrij normale dag, waarin ik weinig bijzonders heb gedaan.

Zaterdag 2 mei

Vandaag ben ik met een onderzoeker die hier voor een week is het veld in gegaan om onderzoek te doen. Had geen zin om weer een dag achter mijn computer te hangen. Dus we zijn rondom Grimsö in een vierkant van 1km x 1km 40 punten gaan bezoeken. Ieder punt lag 100m van elkaar vandaan. Bij een punt aangekomen maakte we een cirkel met een diameter van ongeveer 6,5 meter en daar binnen moesten we de stapels eland poep tellen. Heel makkelijk en eigenlijk met twee personen best gezellig. Tijd ging ook snel en heb een leuke dag gehad. ’s Avond heb ik sinds tijden weer een bezoek gebracht aan de sauna. Was echt een goed moment, want was wel fris vandaag.

Zondag 3 mei

Vanmorgen geen tijd om uit te slapen, want we zijn met z’n drieën en onze supervisor naarboerderij gegaan hier half uur vandaan. Daar zijn twee lammetjes geboren en daar hebben we de handelingen mee geoefend die we voor het tweede onderzoek gaan gebruiken. Het was heel erg schattig en erg leerzaam. Hebben ze in een soort tas moeten stoppen zodat ze rustig blijven, meten, wegen, halsband om doen en weer laten gaan. Daarna zijn we nog 1 transect gaan flaggen, omdat alle 20 transecten deze week af moesten en het weer de afgelopen dagen niet goed genoeg was om het te doen. Hierbij moesten we door een ven heen en ben ik tot over mijn enkels zeiknat geworden. ’s Avonds hebben we met de aanwezigen een BBQ gehouden.

Ik heb mij deze week in Grimsö dus absoluut niet verveeld. Het was fijn om even uit de sleur van Koberg te zijn en lichamelijk ook weer een beetje op adem te komen. Aankomende week dus terug naar Koberg voor de laatste week van het veldwerk.

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

liesbeth.

Nee het is geen vakantie.
Krijg je nog wel 2 weekjes vrijaf ?
En uitslapen ...ik morgen wel ;-)
Fijne weekend voor nu en benieuwd naar je volgende enerverende
Verslag !
Groet vanuit Eindhoven.

PETER HETTY

WEER MET VEEL PLEZIER EN BEWONDERING JE VERHALEN GEVOLGD.

PRETTIGE WEEK EN hARTELIJKE GROET
p&h

jan en lidy evers

Ben je wel tegen Borreliose ingeent?
Ik haat teken,vooral als ze in Don z`n hond zitten.
Desalnietemin: veel plezier er mee.
groetjes van jan en lidy

De Buurtjes van je Opa ,

Hoi Louisan,

Dus 1 Mei was je vrij ? Houden ze dat daar ook ? Wat ben je druk , en dan zoveel vrije tijd !! Hoe kom je de tijd door zouden wij tegen elkaar zeggen je Opa en wij ;
We zijn weer benieuwd naar het volgende ,
Groetjes van Opa,s Buren . Teunie en Barend .

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!