Wildlife research station

Laatste week Koberg

Hallo allemaal,

Hierbij mijn verslag over mijn laatste week in Koberg. Wat gaat de tijd toch enorm snel. Voordat we naar Koberg gingen leken 6 weken toch een behoorlijke tijd, maar ze zijn voorbij gevlogen.

Maandag 4 mei

Vanmorgen stond de autorit naar Koberg gepland. Uiteindelijk is dit begin van de middag geworden. Aangekomen in Koberg was het dan ook meteen tijd om te plannen en ons klaar te maken voor de transecten. Samen met de nieuwe student die is meegekomen hebben we vier transecten gelopen. De observaties waren zo slecht nog niet: damherten, wilde zwijnen, reeën en op het allerlaatste moment nog twee edelherten. Dat was toch wel bijzonder omdat die hier niet veel voorkomen in het gebied.

Dinsdag 5 mei

Vanmorgen hebben we uit kunnen slapen. Daarna ben ik samen met een andere student de auto gaan wassen bij een hogedrukreiniger en hebben we boodschappen gedaan. Bij terugkomst hadden de andere al een plan gemaakt voor de avond. Er waren nog maar 4 transecten over en dan kon ik thuis blijven, omdat ik de volgende avond al zou moeten werken om de camera’s in orde te maken. Ik vond het een goed plan, want dan kon ik ’s avonds bezig met het uitzoeken van de foto’s. Uiteindelijk bleek ik nog geluk te hebben ook, want het heeft gestort regent en ik was droog.

Woensdag 6 mei

Om 7.30 uur waren we allemaal klaar om te vertrekken. Vandaag gaan we de wild camera’s weer uit het veld halen. Uiteindelijk was ik met mijn zes camera’s al om 10.00 uur klaar. Daarna heb ik nog twee camera’s van een ander team opgehaald. Daarna snel naar huis gegaan, want daar waren ze al begonnen met het controleren van de batterijen. Het plan was dat we ze morgen allemaal terug in het veld zouden hangen, maar de weersvoorspellingen zijn niet zo gunstig dus hebben we besloten zo snel mogelijk de camera’s klaar te maken en meteen vanmiddag alweer beginnen met het ophangen. Uiteindelijk is het gelukt om de helft van de camera’s al terug in het veld te plaatsen en bij thuis komst om 19.30 uur was iedereen ook best moe. Een drukke maar succesvolle dag.

Donderdag 7 mei

Ook vanmorgen zijn we weer op tijd weg gegaan om het overige gedeelte van de camera’s in het veld te plaatsen. Uiteindelijk waren de laatste studenten om 13.00 uur weer terug. Toen hebben we al onze spullen ingepakt en de auto’s vol geladen. Uiteindelijk zijn we om 14.30 uur aan de terugreis begonnen. Het is onvoorstelbaar hoe makkelijk het hier in Zweden rijdt. Afgelopen jaar een aantal malen van Hoevelaken naar Leeuwarden en terug gereden, maar dan is 1,5 uur toch best lang en vermoeiend. Vandaag heb ik de terugreis van 4,5 uur met een stoppauze van 5 min. zonder enige problemen gereden. Had dat zelf absoluut niet verwacht, ondanks de regenbuien die ons af en toe aardig teisterde. Bij terugkomst in Grimso hebben we alle andere weer gezien, gekletst en alle spullen weer gesetteld. Al met al een drukke maar goede dag.

Vrijdag 8 mei

Vanmorgen was ik op tijd op kantoor om bezig te gaan met mijn project. Helaas ben k er achter gekomen dat er in de basis van de data twee verschillende methoden van notatie zijn gebruikt en nu weet ik niet welke de juiste is. Het probleem is nu dat alle resultaten die ik in afgelopen weken heb uitgepuzzeld nu totaal geen nut meer hebben. Dit heb ik kenbaar kunnen maken bij mijn proffesor en komende week gaan we kijken naar een oplossing. Maar het lijkt erop dat ik van voor af aan kan beginnen. Om 10.30 uur hadden we de afstudeerpresentatie van een master student die hier afgelopen jaar bezig is geweest met zijn project. ’s Avonds hebben we met z’n allen de BBQ aangestoken. Daarna zijn we naar massen, het grote wiite huis, verhuisd om kaartspellen te doen en feestje te vieren, omdat hij n zijn master heeft gehaald.

Zaterdag 9 mei

De dag is begonnen met uitslapen. Daarna alles op mijn gemak gedaan en de rest van de dag wat emails gestuurd en met vrienden bijgepraat. ’s Avonds heb ik voor het eerst een zelfgemaakte pizza gemaakt met de bodem van bloemkool. Een aardige klus, maar het smaakte heel goed en zeker voor herhaling vatbaar.

Zondag 10 mei

Vandaag is een luie dag waarin niets hoeft en alles mag. Heb nog geen plannen dus ik zal wel zien hoe deze dag gaat verlopen.

Al met al heb ik een reuze tijd gehad in Koberg en erg genoten van alle dieren in het gebied. Ik had dit absoluut niet willen missen. Tot aankomende vrijdag heb ik weer een week in Grimso voor de boeg en dan staat het nieuwe project in Bogesund alweer voor de deur. Daar gaan we vrijdag heen. Het gebied ligt net boven Stockholm, maar is vrij beperkt in de voorzieningen. Het internet werkt slecht en in ons huisje is zelfs geen water. Ik moet dus afwachten of en hoe ik jullie kan voorzien van mijn verhalen.

Hopelijk tot snel weer!

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Jaap en Nel

Hoi Louisan,

Weer een leuk verslag zowel van deze week als gisteren van de week daarvoor. hoe het in Bogesund gaat of is gegaan horen we wel zodra je weer contact kunt krijgen.

Veel plezier met je verdere project.

Groetjes, Jaap, Nel en Jetje

H&P

Dat was wetenschappelijk gezien op en af.
Het zal er wel bij horen.
Succes maar weer met de volgende stap.

Hetty en Peter

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!