Wildlife research station

Grimso & start Bogesund

Hallo beste lezers,

Weer wat te laat, maar ik had totaal niet in de gaten dat er alweer een week voorbij gevlogen is.

Maandag 11 mei & Dinsdag 12 mei

De week is niet zo succesvol begonnen. We hadden een aantal klusjes van onze supervisor gekregen maar die hadden we maandagochtend allemaal al gedaan. Daarna is iedereen bezig gegaan met zijn/haar project. Helaas kan ik niet verder met mijn project, voordat ik met mijn professor heb gesproken hoe nu verder te gaan. Helaas is hij t/m woensdag afwezig, dus ik heb mijn tijd totaal niet zinvol kunnen benutten en maar aardig verveeld deze twee dagen (lees spelletjes op de pc spelen).

Woensdag 13 mei

Ik ben de dag vroeg begonnen (8.00 uur) om bezig te gaan met wat administratieve werkzaamheden die ik wil afronden voor ik naar Bogesund ga. Had het werk nogal onderschat, want ik dacht dat ik er maar een paar uur mee bezig zou zijn, maar al met al ben ik hier de hele dag mee zoet geweest. Een van de medewerkers van Grimso heeft ons ‘s middags geleerd hoe we op basis van de bewaarde kaken waar we het beenmerg uit hebben gehaald, de leeftijd van de volwassen damherten kunnen bepalen. Hiervoor moet je de 4e kies door midden snijden en net als bij een boom het aantal lijnen tellen.

Donderdag 14 mei

De dag begon met een presentatie van de professor met een uitleg over het project (voor ons dus geen vrije dag vandaag). Dit was wel handig om wat meer inzicht te krijgen waarom we al het veldwerk de komende tijd gaan doen. Daarna zijn we in teams van 2 personen bezig gegaan met de leeftijd bepalen van de damherten op basis van de kaken zoals we gisteren hebben geleerd. Toch is het zelf doen wel lastiger, maar ik denk dat we er vanzelf wel handiger in worden als we het vaker doen. Aangezien we morgen naar Bogesund vertrekken, hebben we nog even genoten van een laatste sauna.

Vrijdag 15 mei

Wat een hectiek! Opruimen, inpakken, organiseren en een laatste overleg voordat we uiteindelijk om 13.30 uur konden vertrekken met vier personen (2 Franse studenten, 1 Spaanse en ik) richting Bogesund (zoek op google maps naar ‘Bogesund Vaxholm’). Dit gebied ligt 30-45 min rijden vanaf Stockholm, maar aangekomen op onze plaats van bestemming voelde dit absoluut niet zo. Overigens was het wel erg mooi om onderweg nog twee elanden langs de snelweg te zien! Het voelt meer alsof we met 40 jaar terug de tijd in zijn gegaan en op een onbewoond eiland zijn. We hebben gelukkig wel elektriciteit, maar geen water. Plassen, douchen en afwassen is dus wel een uitdaging. 3 km vanaf ons huis is het kantoor gebouw, waar we wel kunnen douchen. Afwassen doen we door regenwater te koken en daarmee af te wassen. ’s Avonds zijn we naar Stockholm gereden en hebben we voor de laatste keer voorlopig een lekkere maaltijd in een restaurant gegeten. Het rendier was lekker (zelf gekozen), maar ook de eland en het wild zwijn wat ik van de andere mocht proeven was uitermate goed. Wat mij betreft voor herhaling vatbaar.

Zaterdag 16 mei

Nu we nog de kans hebben om er op uit te gaan (geen werk en een auto beschikbaar) hebben we besloten om Stockholm te verkennen. Een relax dagje met een boottochtje naar een eilandje van stockholm waar we in een park hebben gepicknicked en een botanische tuin hebben bezocht. ’s Avonds bij terugkomst in ons huis hebben we in de openhaard groente en aardappels gegrild omdat we het buiten te nat en te koud vonden om te BBQ’en (rond het vriespunt). En nog gelukt ook! Een mooie dag gehad vandaag.

Zondag 17 mei

Na een rustige opstart van de dag zijn we naar kantoor gegaan om een aantal werkzaamheden uit te voeren. We hebben de vlaggen met teken uitgezocht en gedetermineerd, observatie formulieren opgehangen en de benodigde materialen opgeruimd en uitgezocht. Rond 16.00 uur zijn we terug naar ons huisje gegaan waar onze ‘handyman’ een vuur heeft gemaakt (geen verwarming aanwezig) in de openhaard. Daarna hebben we gezamenlijk een film gekeken en gekookt. Daarna ben ik bezig gegaan voor mijn project en voor ik het wist was het 23.30 en ben ik mijn bedje in gekropen (met 3 lagen kleding om het warm te houden ’s nachts).

Maandag 18 mei

Vanmorgen hebben we kennis gemaakt met de projectleider. Zij stuurt ons vooral aan en voert te taken uit waar wij niet voor bevoegd zijn (bloed afnemen etc.). Ik denk dat we een heel goed en gezellig team zullen zijn, de tijd zal dat uitwijzen. Vervolgens zijn we gezamenlijk boodschappen gaan doen en hebben daarna het hele huis opnieuw onder handen genomen. Sinds het project vorig jaar is hier niemand meer geweest en het was dus vooral de muizen die van dit huis hebben genoten. Na het avond eten gaan we rond 18.00 uur vertrekken om door het gebied te rijden en de vrouwelijke reeën te observeren. Hierbij kijken we naar de grootte van de buik om te zien hoe groot de kans is dat ze zullen bevallen.

Ik kijk erg uit naar de komende periode ondanks dat het wel zwaar gaat worden. Natuurlijk probeer ik jullie hier zo goed mogelijk van op de hoogte te houden!

Tot snel en bedankt voor het lezen. Foto’s volgen waarschijnlijk later pas. Wil jullie natuurlijk niet jaloers maken met het leven in eenhuis met uitzicht op zee, haha.

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Marjanne Beeker

Niet jaloers maken? Dat doe je je hele reis eigenlijk al een beetje. Wat kun jij weer een hoop ervaringen in je rugzak stoppen joh voor de rest van je leven. Haal ze eruit op de momenten dat je ze nodig hebt of denk er met zeer veel plezier aan terug. Niet iedereen is in de gelegenheid te doen wat jij allemaal meemaakt op dit moment, hoezo niet jaloers........! Geniet er verschrikkelijk van, ik geniet van je verhalen!

Dikke knuf vanuit het Nieuwegeinse ????

liesbeth

Hoi louisan,

Geweldig al die ervaringen!
Maaarrrr ik ben zeker niet jaloers op jou, want ik spring zometeen
In een heerlijk warme douche, en heb ongeveer een half uurtje
Geleden een lekker bord aardappels met rode kool en hachee
Gegeten ;-)

Maar neemt niet weg qua natuur en cultuur....ja een beetje
Jaloezie dan toch weer wel.

Geniet en leer en doe je ding zoals dat zo typisch louisan is.

Tot het volgende verslag, en harteljjke groetjes vanuit..
Eindhoven.

peter en hetty

bedankt, meisje. Benieuwd naar de foto's.
Hartelijke groet,

H&P

Jaap & Nel

Wij zijn nou niet bepaald jaloers op je, want volgens ons kom je nu pas echt in de rimboe, hoewel de natuur is daar misschien wel op z'n mooist. Sterkte en geniet er van.

J & N en Jetje

Buurtjes van jou Opa , Teunie en Barend ;

Hoi Louisan ,
Wat een beleving allemaal , veel wild zien en eten !! en tijd van verveling enz: maar de tijd vliegt voorbij , het is al bijna de langste dag , wordt het bij jou daar dan s,nachts niet donker ? Let er eens op als je wakker ligt ?Zaterdag heb ik nog met je ouders gesproken , ze hopen van de zomer naar jou te gaan , Leuk jó ! Wat een ontmoeting zal het zijn ;
Nou de hartelijke groeten van de buurtjes van Opa . doei,

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!