Wildlife research station

Paasweekend Oslo & Koberg

Hallo lezers,

Ik hoop dat jullie allemaal een fijn paasweekend hebben gehad. Zoals ik in mijn vorige blog noemde, zijn we met vijf personen een lang weekend naar Oslo geweest.

Vrijdag 3 april

Onze aankomst in Oslo was enigszins hectisch. We konden namelijk het nummer van het appartement niet goed vinden. Daarna probeerde we de eigenaar te bellen, maar die nam niet op. Dus we begonnen na 45 min. toch te denken dat we misschien in de maling waren genomen, maar al met al is alles goed gekomen toen de eigenaar reageerde. Een mooi appartement voor vijf personen met alles er op en eraan. In het begin van de avond zijn we naar een park geweest met allemaal sculpturen. Erg bijzonder en mooie omgeving. ’s Avonds naar het eten hebben we kaartspellen gespeeld.

Zaterdag 4 april

Vanmorgen zijn we op tijd opgestaan en met de auto naar de skischans gereden. Het is nog groter dan dat het op televisie lijkt. We hebben wat over weggetjes rond het gebied gelopen en bovenaan een mini skischans gestaan en dat was al hoog! Vervolgens zijn we naar het operagebouw geweest. Hier had je een mooi uitzicht op het water. ’s Middags zijn we met een boottaxi een uur over het water langs verschillende eilandjes gevaren. Dat was erg leuk om te zien en met de zon ook nog redelijk goed vol te houden op het bovendek.

Zondag 5 april

Vandaag hebben we uitgeslapen en zijn rond 12.00 uur op pad gegaan naar het Vikingsschip museum. Hier hebben we vier verschillende Vikingsboten gezien. Het is erg interessant om te zien hoeveel er nog van gevonden is en hoeveel ze te weten zijn gekomen over deze schepen en hun inhoud door soms hele kleine aanwijzingen. Bijzondere historie! Daarna zijn we naar het Noord-Zuidpool museum geweest. Hier had ik zelf wat meer van de natuur en de dieren rondom deze gebieden verwacht, maar het was voornamelijk over de personen die een reis daar heen hebben gemaakt en dus meer historie over deze gebieden. Wel interessant, maar meer van verwacht in een andere richting. Daarna hebben we ergens wat gedronken en rond 18.00 uur zijn we terug naar de auto gegaan. Daar kwamen we tot de ontdekking dat de parkeerplaats om 16.00 uur sloot, dus onze auto stond daar en we konden die niet van het terrein af krijgen. Al enigszins in paniek, is het na een half uur gelukt, want er bleek nog iemand in het museum te zijn en die heeft uiteindelijk voor ons het hek open gemaakt. Dat was een hele opluchting, we konden met onze auto terug naar huis!

Maandag 6 april

Vandaag weer terug naar Grimso. Terug gekomen heb ik al mijn spullen bij elkaar gezocht voor het veldwerk in Koberg. ’s Avonds hebben we de auto’s ingeladen en daarna onszelf verwent met een sauna.

Dinsdag 7 april

De halve dag is in beslag genomen met de reis naar Koberg. Daar aangekomen hebben we in Solebrunn (dichtstbijzijnde dorp (15 min met auto)) lunch gegeten in een restaurant. Daarna hebben we de auto’s uitgeladen bij het huis waar we verblijven en daarna zijn we boodschappen gaan halen. ’s Avonds zijn we met de auto’s een stuk door het gebied heen gereden en hebben we al wat geoefend met herkennen. We hebben op 1 veld zo’n 250 damherten gezien dus we keken onze ogen uit.

Woensdag 8 april

Om 9.00 uur is onze supervisor hier heen gekomen en zijn we begonnen met het organiseren van de camera’s. In teams van 2 personen hebben we in totaal 36 wildcamera’s opgehangen op verschillende al vast bepaalde plaatsen gehangen. Ik ging samen met iemand lopen en op het moment dat wij klaar waren, was er niemand in de buurt, dus zijn we naar huis gaan lopen. Dit viel erg tegen, want het was uiteindelijk 1,45 uur lopen. Dus hebben we ons getrakteerd op een klein slaapje in de zon.

Donderdag 9 april

Vanmorgen zijn we opnieuw met zijn zevenen en de supervisor begonnen om een plan voor de dag te maken. We zijn met z’n allen op pad gegaan om transecten te oefenen voor de distance sampling. Gedurende dit onderzoek is het de bedoeling dat er lijnen gelopen worden van 1 km waarop alle dieren die je tegen komt genoteerd moeten worden. Dit is om uiteindelijk een schatting van de populatie dieren in het gebied te maken. Het gebied bestaat uit Noord en Zuid en in Noord zijn er wel dieren geschoten, maar dit gebeurd in het Zuidelijke gebied niet. Deze willen ze dan met elkaar vergelijken. ’s Middags hebben we met de groep 1 heel transect van 1 km geoefend en ’s avonds zijn we in teams van 2 personen een transect gaan lopen. In totaal zijn er 80 transecten die minimaal allemaal 2x gelopen moeten worden.

Vrijdag 10 april

Voor mijn eigen project dat ik heb gekregen ga ik de foto’s van de wildcamera’s van de afgelopen vijf jaar in dit gebied analyseren. Het is de bedoeling dat ik dus alle foto’s die er gemaakt zijn controleer en noteer wanneer er dieren op staan, welk soort, geslacht en leeftijd de dieren hebben. Hier heb ik een start mee gemaakt. ’s Middags zijn we rond de tafel gaan zitten en hebben we zelf geprobeerd om uit te zoeken welke transecten vandaag gelopen kunnen worden. Dit is namelijk ook afhankelijk van de windrichting. We moeten namelijk tegen de wind in lopen, zodat de dieren ons niet ruiken en daardoor dus weg gaan. Na een uur puzzelen is het gelukt om een goed plan te maken. Samen met een andere student hebben we uiteindelijk 2 transecten gelopen en dit ging heel aardig goed. De handigheid moet nog wel een beetje komen, maar dat komt aankomende week wel.

Zaterdag 11 april

We zijn nu nog met vijf personen over. Elke week gaan er namelijk 2 verschillende studenten terug naar Grimso om daar een en ander te doen. Vanwege het mooie weer hebben we besloten vandaag een dagje naar Gotenborg (1 uur rijden) te gaan. Ik vond de stad een beetje tegenvallen. Erg industrieel, maar het stadsmuseum was erg interessant. We hebben het enige Vikingsschip van Zweden gezien en andere historische eenheden.

Zondag 12 april

Vanmorgen hebben we het huis en de auto’s schoongemaakt nadat we heerlijk hadden uitgeslapen. Verder geen plannen voor vandaag. Morgen gaat het serieuze werk beginnen. Dan gaan we alle vijf apart twee transecten (lijnen) van 1 km lopen om dieren te spotten, dus dat moet dan heel zachtjes gebeuren zodat ze ons niet horen.

De internet is hier overigens verschrikkelijk. We hebben wel een usb met internet, maar die werkt vaker niet dan wel. Foto’s kan ik nu niet uploaden, dus die houden jullie van mij tegoed!

Tot volgende week!

Groetjes Louisan

liesbeth

Tot volgende week en werk ze .....met plezier overigens
Nieuwschierigggg !!.

H&P Ritsma

met heel veel interesse gelezen.
Je bent -denken we- een bofkont. Zoveel ervaringen
opdoen, dat is een rijkdom ! Fijne week buurmeisje,

H&P

Jaap en Nel

Je beleefd wel veel spannende dingen.
We kijken nu alweer uit naar je volgende bericht en t.z.t
de foto's
Lieve groeten,