Wildlife research station

Bezige bij

Hallo Allerbeste Lezers,

Zoals de titel al verraad, ben ik een druk mens. Zowel met werk als met ontspannende activiteiten. Hierdoor is het mij niet eerder gelukt om jullie een update te doen van mijn avonturen hier in het inmiddels kouder wordende Zweden (afgelopen week elke nacht vorst, overdag onder 10 graden).

In de week van 17 september, waar ik mijn verhaal gestopt ben de vorige keer, is verder weinig spannends meer gebeurd. Op maandag 21 september hebben we alle muizen vallen schoongemaakt en weer klaar gemaakt voor de nieuwe vangweek. Gedurende deze week zijn er in Grimsö de 10 transecten in het zuiden gebruikt voor het vangen van de muizen. Ik ben niet mee het veld in geweest om de vallen te zetten en te controleren, maar iedere middag ben ik wel bezig geweest met het ontleden van de muizen. Dat waren er op de eerste dag al 24 en daar hadden we niet zo op gerekend, maar met 3 personen zijn we uiteindelijk wel een heel eind gekomen en hebben we de rest de dagen erna gedaan, omdat de eerste dag vaak de meeste muizen worden gevangen en het daarna vaak afneemt. Op dinsdag heb ik via een scherm nog een seminar bijgewoond over de terugkomst van de bever in Zweden. Dit was erg interessant. En op donderdag was er een presentatie van een Amerikaanse bezoeker aan Grimsö die vertelde over de interactie tussen planten en herbivoren en dat het belangrijk is om lokaal vegetatie te beschermen om daarmee ook diersoorten te beschermen. Vrijdag 25 september zouden we eerst vrij zijn voor een lang weekend weg, maar dat liep wat anders, dus zijn we die dag nog druk aan het werk geweest met muizen ontleden en de vallen klaar maken voor de week erna.

Zaterdag 26 september zijn we (De drie Franse studenten en ik) ’s ochtends om 9.00 uur vertrokken naar Fulufjället National Park. Dit park is zo’n 4,5 uur rijden ten noord westen van Grimsö. Rond 12.00 uur zijn we in een dorp dat aan het water ligt gestopt en hebben daar uitgebreid gepicknickt. Erg gezellig en het weer was goed dus daar hebben we de tijd voor genomen. Om omstreeks 15.30 zijn we aangekomen in het nationaal park. We zijn toen een wandeling gaan maken van 1,5 uur naar een hut toe waar we konden overnachten. In het begin ging het aardig steil om hoog dus dat was even afzien, maar aangekomen daar was het echt helemaal super. In ‘the middle of nowhere’ in een hut, met een koude nacht en bijna volle maan en een meer als uitzicht waar je het water van kon drinken was net een kleine droom. Zo prachtig en zo stil.. Adembenemend. Aangezien wij met z’n vieren waren en er 6 bedden waren, waren er nog 2 andere (een Zweed en een Duitser die naar Zweden is geemigreerd). De avond was dan ook erg gezellig door te kaarten en Engels, Frans, Zweeds en Duits te gelijk te praten maakte het een gezellige wirwar. De volgende ochtend zijn we rustig opgestaan en rond 11.00 uur vertrokken en met een omweg naar de beroemde waterval gelopen. Terug bij de auto om 15.30 uur waren we allemaal behoorlijk moe en besloten we om terug naar Grimsö te rijden. Het avondeten was opnieuw een picknick bij zonsondergang aan een meer. Daarna ben ik gaan rijden en heb ik een aardige blunder begaan. Ik heb namelijk 1,5 uur de juiste weg gevolgd, maar in de verkeerde richting.. Daardoor heeft het uiteindelijk 2,5 uur langer geduurd voordat we rond middernacht terug in Grimsö waren. Na 4 uur ben ik vervolgens weer opnieuw opgestaan om de bloedmaan te zien. Eigenlijk had ik de maan zelf wat roder verwacht dus was ik een beetje teleurgesteld, maar de sterrenhemel maakte alles goed en was echt prachtig. Al met al dus zeker wel genoten en was het de moeite waard om daarvoor op te staan.

Maandagmiddag 28 september zijn we weer aan het werk gegaan en het veld in geweest om te vlaggen voor teken. En dinsdag 29 september was behoorlijk druk, want we hebben de teken geanalyseerd, de vallen klaargemaakt en schoongemaakt en nog een paar transecten gevlagd, voordat 1 van de Franse studenten en ik naar Bogesund zijn vertrokken om daar het onderzoek voor de muizen vangst te doen.

Dus woensdagochtend 30 september zijn alle vallen uitgezet en hebben daarnaast alle baby reeen gecontroleerd en die leven gelukkig allemaal nog J. Daarnaast moest er ook nog gevlagd worden en hebben we in Bogesund uiteindelijk over de 3 dagen 42 muizen gevangen! En dat in maar 250 vallen (ipv 500 in Grimsö) en met maar 2 personen om alles te ontleden kwam het er op neer dat we van ’s ochtends 9.00 uur tot ’s avonds vaak rond 20.00 uur bezig zijn geweest. Het was de bedoeling dat we ook tijd hadden om aan ons project te werken, maar dat is helaas niet gelukt. Maar al met al hebben we het wel allemaal voor elkaar gekregen. Zondag 4 oktober heb ik ’s ochtends nog even gauw alle baby reeen gecontroleerd voor we zouden vertrekken richting Arlanda vliegveld om de Franse student daar af te zetten, want zijn periode in Zweden zit er op. Daarna ben ik terug naar Grimsö gereden en ben ik optijd mijn bed in gedoken.

Het vervolg van al mijn belevenissen van de afgelopen 2 weken komt in een nieuwe weblog. Ik laat jullie daar zeker niet te lang op wachten. Foto’s van het nationale park komen er ook aan, dan hebben jullie ook een idee van hoe het er daar uit zag.

Groetjes en tot heel snel!!

Louisan

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!