Wildlife research station

Winter in Zweden

Hallo allemaal,

Allereerst wil ik iedereen een heel gezond en gelukkig 2016 wensen. Inmiddels ben ik alweer 1,5 week terug in Zweden nadat ik een onvergetelijke en gezellige 10 dagen heb gehad met familie en vrienden in Nederland. Allemaal hartelijk dank hiervoor. Ik heb deze dagen echt enorm genoten. Maar wat gingen ze snel voorbij. Toch had ik er totale vrede mee toen ik dinsdag 29 december weer in het vliegtuig zat. Mijn eerste baan, waar ik toch wel ontzettend trots op ben, is mij veel waard en wil daar dus graag mee verder. Toen ik rond 19.30 landde zag ik direct dat er wat sneeuw lag. Vervolgens heb ik op het vliegveld een huurauto meegenomen. Dit keer een Skoda Rapid meegekregen, dus ik rijd weer eens een ander merk! Toen is de 2,5 uur durende rit naar huis over niet volledig geschoven wegen begonnen, maar ondanks dat in 1x goed gereden zonder problemen.

Vanaf woensdag 30 december t/m vandaag dinsdag 5 januari ben ik iedere dag bezig geweest met mijn onderzoek en heb ik zo’n 200 bomen per dag van een label voorzien, gemeten en zo nodig behandeld met het materiaal dat ik heb. Als ik dan terug kom van het veldwerk, vul ik de gegevens in de computer, maak ik nieuwe labels voor de volgende dag en dat allemaal bij elkaar is dan toch een dagvullend programma.

Woensdag 6, donderdag 7 en vrijdag 8 januari zag mijn daginvulling er iets anders uit. Ik ben namelijk die ochtenden mee geweest om reeën te vangen. Dit vind ik gewoon ontzettend leuk en bijzonder om te doen, dus als het kan help ik hier graag bij mee. Uiteindelijk hebben we in die 3 dagen, 12 verschillende dieren gevangen. Dus al met al een mooi succes en weer aardig kunnen oefenen. Na het middag eten ben ik er vervolgens nog op uit gegaan om 100 bomen te doen, maar dit was donderdag niet echt een succes met -20 graden, dus heb ik alleen maar labels gehangen en ben ik toen weer gauw naar huis gegaan.

Een collega had gevraagd of ik samen met haar vriend donderdag 7 januari naar de bioscoop wilde. Dus ik vroeg heel dom: waar dan? Nu ben ik er na 10 maanden hier te zijn achter gekomen dat er in Lindesberg dus een bioscoop zit! Wel van iets ander formaat als in NL. Hier heb je namelijk 1 zaal, en we zater er met precies 10 mensen. Dus dat was wel een giller. We hebben de film ‘In the heart of the sea’ gezien en dat gaat over een schip dat uitvaart voor de walvisjacht dat uiteindelijk in de grote oceaan tot zinken komt door een grote potvis en vervolgens zijn er wat die wel overleven en 1 van die overlevenden verteld dus zijn hele verhaal van de complete reis. Een historische en ontzettend interessante film waar ik van genoten heb. Daarna werd ik nog uitgenodigd om bij mijn collega een kop thee te drinken en toen belandde we in een film van ‘The hunger Games’ (wat ik nog nooit gezien had en dus ook niets van begreep) en daardoor werd het uiteindelijk 24.00 uur voordat ik naar huis reed. Maar wel een enorm gezellige en relaxte avond gehad! Overigens was de heenreis naar Lindesberg nog wel even spannend, want het sneeuwde en er was nog niet geschoven. Daarnaast overkwam het mij nu voor de eerste keer dat net voordat we het dorp inreden ik ineens aan de kant van de weg een eland zag staan nadat ik opkeek omdat ik de verwarming in de auto anders wilde instellen. Geluk bij een ongeluk stond het beest met zijn kop richting het bos en besloot hij/zij dus ook om die kant op te vluchten en niet de weg op. Het was wel even spannend en een hele ervaring, maar gelukkig voor mij en het beest is het goed afgelopen!

De temperaturen varieeren momenteel tussen de -5 en -25 graden. Dit maakt op sommige dagen het veldwerk wel echt een uitdaging waarbij vooral koude tenen en vingers een probleem vormen. Maar ondanks dat ga ik stug door en hoop ik morgen de laatste 300 bomen van de in totaal 3000 te kunnen doen. Dan begint de fase waarin ik alle gebieden opnieuw af ga om te kijken of er schade is aan de toppen en daarnaast ga ik van alle gelabelde bomen de afstand tot de dichtsbijzijnde boom meten.

Vannacht is er aardig wat sneeuw gevallen, maar dat had gelukkig geen consequenties voor mijn veldwerk, ondanks dat het wel aardig ploegen was, zowel met de auto als lopend door al die sneeuw heen. Er ligt nu zo’n 30 cm sneeuw en er wordt de komende week nog weer meer verwacht.

Heel veel meer spannends heb ik nu niet meer te vertellen, dus ik maak er een einde aan. Tot de volgende keer!

Groetjes Louisan

Reacties

Reacties

Marjanne

Jij ook een heel goed jaar gewenst joh, maar eigenlijk kan het nu al niet meer stuk begrijp ik uit je verhaal!
En één ding.....maak er maar geen eind aan zoals je schrijft, er valt nog veel te veel te genieten en te leren!
Dag dag!

H&P

wat een blij verhaal. Leuk om te lezen.
Jammer dat we je niet gezien hebben.

Hartelijke groet,

Hetty en Peter

Liesbeth vos

Ook voor jou een heel gelukkig en voorspoedig 2016 ! Fijn dat je al je vrienden en kennissen weer gezien en gesproken hebt in Nederland ! Hoorde van onze koen dat je bij hem was geweest en jullie t gezellig hadden als alleen dat hij s middags weer moest gaan werken ! Tja beperkt hè met wisselende diensten ???? ! Fijn dat je weer aan het werk kan daar in het winterse en koude Zweden, maar als het wintertijd is dan ook maar goed, beter en fijner als hier dat gekwakkel.... Toch ! Hoop gauw weer wat te lezen en op de hoogte gebracht te worden door je dus zeg ik ....... Werk ze en met plezier , doe ik het ook ???? Groet en tot snel weer !

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!